رویکرد شهروند محوری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

شهرضا - معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرضا گفت: شهرداری‌ها به عنوان ارکان اصلی مدیریت شهرها، قلب تپنده شهر در مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محمدمهدی مولائیان عصر امروز (یکشنبه) در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان، اظهار کرد: اعتیاد ریشه در عوامل متعدد فردی و اجتماعی مانند فقر یا تمکن مالی، محرومیت یا برخورداری از رفاه و نشاط فردی و اجتماعی و کم سوادی یا سواد نسبتا بالا دارد.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری اجتماعی است و عوارض زیادی برای جسم و روان افراد اجتماع دارد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که بـه علل گرایش به مواد مخدر توجه نشود، راهکارهای تجویز شده تنها برای مدت کوتاهی نتیجه‌ بخش است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرضا با تأکید بر ضرورت واکاوی ریشه‌های گرایش به این پدیده اجتماعی، یادآور شد: باید راهکارهای عملی، جایگزین شعارهای آرمان‌گرایانه شود، زیرا این شعارها، جامعه را در خلسه فرو برده و مانع تفکر درباره آنچه بر سر جامعه آمده، می‌شود.

مولائیان تأکید کرد: سوداگران مرگ بسیار پیشتر از ما به توزیع آن پرداخته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، بنابراین تلاش برای ریشه‌کنی معضل اعتیاد، بی‌فایده است.

وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی، آموزش و تقویت بینش اجتماعی، راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، تصریح کرد: در این شرایط تنها آموزش چهره به چهره و نشر مهارت‌های کاربردی برای در امان ماندن از تباهی و نابودی، سودمند است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرضا تأکید کرد: ارایه آمار، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های آموزشی ابزاری برای مقابله با اعتیاد است، اما متأسفانه گاهی این موارد به عنوان یک هدف برای فعالان مبارزه با مواد مخدر و سایر معضلات اجتماعی مطرح است که قطعا روند مبارزه را با چالش مواجه می‌کند.

مولائیان گفت: شهرداری‌ها به عنوان ارکان اصلی مدیریت شهرها، قلب تپنده شهر در مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی با اشاره به برگزاری ۲۵ جلسه آموزشی در شهردای شهرضا، خاطرنشان کرد: این شهرداری‌ها می‌توانند با رویکرد شهروند محوری، در فرایند فعالیت‌های بازدارنده و فرهنگ ساز، در مبارزه با این آسیب اجتماعی پیشگام باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرضا ادامه داد: این شهرداری با انجام اقداماتی مانند راه‌اندازی پیست دوچرخه سواری بانوان، احداث زمین‌های ورزشی جهت بانوان در باغ طوبی و ساخت سایت دوچرخه سواری بانوان در کمپینگ مسافری شهروند، برای توانمندسازی بانوان تلاش کرده است.

کد خبر 362363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.