طرح "دیده‌بان آلودگی هوا" آغاز به کار کرد

با حضور شهردار اصفهان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ظهر امروز (یکشنبه) از طرح‌های سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری و مدیریت شهری رونمایی و طرح دیده بان آلودگی هوا آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز - یکشنبه ۲ دی‌ماه- از سند بار درون شهری، مانیتورینگ نظارت تصویری مراکز معاینه فنی، اپلیکشین حمل و نقل بار درون شهری و طرح دیده بان آلودگی هوا رونمایی شد.

سند حمل بار درون شهری به منظور هویت بخشی و شناسنامه‌دار کردن اینگونه بارها صادر می‌شود که بر اساس آن کالای درون شهری دارای بارنامه می‌شود و این بارنامه نشان دهنده مالکیت بار و شامل اطلاعاتی از جمله مقصد، مبدأ، نوع و تناژ بار است.

در طرح دیده بان آلودگی هوا، گشت‌های نظارتی به سیستم‌های سیار کنترل آلاینده هوا مجهز می‌شوند؛ گشت‌های مذکور با کمک پلیس راهور، خودروهای مشکوک به آلایندگی و دودزا را کنترل می‌کنند. بر این اساس شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان و اپلیکیشن ترافیک یار که از بانک‌های نرم افزاری قابل دانلود است، وضعیت خودروهای خدماتی و عمومی آلاینده را گزارش دهند.

کرامت انسان با وجود آب آلوده یا هوای آلوده حفظ نمی‌شود

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم گفت: از ۲۶ آذر تا ۲۹ دی ماه امسال طی ۳۳ روز اجرای ۱۰۰ برنامه در حوزه حمل و نقل در شهر اصفهان پیش بینی شده است در این راستا امروز از چند پروژه در سازمان حمل و نقل بار رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی در شهر باید پشتوانه علمی و منطقی داشته باشد، افزود: امروز در شهرداری اصفهان در تمام حوزه‌ها شاهد تحولات خوبی هستیم و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که به سوی اهداف حرکت کرده‌ایم؛ از روز اول فعالیت‌ها را با برنامه آغاز کردیم بنابراین با عزم راسخ برای تحقق آن‌ها تلاش خواهیم کرد. 

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای مهار آنچه که به شهر آسیب می‌زند، امسال شهرداری اصفهان بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن تمام خودروهای شهرداری معاینه فنی شود که در این راستا توانستیم هشت مرکز معاینه فنی برای خودروهای سبک و یک مرکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین فراهم کنیم که برای اجرای بخشنامه جای خوشحالی دارد.

نوروزی خاطرنشان کرد: امسال معاینه فنی را از خودمان شروع کردیم، شاید همیشه موضوع معاینه فنی برای خودروهای شخصی مطرح می‌شد، اما امسال از خودمان آغاز کردیم و تأکید بر معاینه فنی اتوبوس‌ها داشتیم.

وی با اشاره به رشد ۱۵ درصدی آمار معاینه فنی خودروها نسبت به سال گذشته گفت: افزایش آمار معاینه فنی خودروها خبر خوشی است از این بابت که می‌دانیم بسیاری از نواقص رفع شده و کنترل خودروها در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار بوده است.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: تمام شعارها را عملیاتی کنیم و آنچه به سلامت مردم آسیب می‌زند را با کمک تمام دستگاه‌ها مهار کنیم، زیرا یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند تمامی مشکلات را رفع کند.

وی با بیان اینکه  اداره کل محیط زیست به عنوان دستگاه متولی حفظ محیط زیست با شهرداری اصفهان همکاری‌های خوبی داشته و دارند که از این بابت تشکر می‌کنم، افزود: هوای سالم حق مسلم بشر است؛ اما با وجود آب یا هوای آلوده حفظ کرامت انسان ممکن نیست.

شهردار اصفهان با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن حمل بار تصریح کرد: این اپلیکشین تضمینی برای افرادی است که قصد جابه جایی بار و کالا دارند؛ با این اپلیکیشن بستر امن و سریع در حوزه حمل و نقل بار درون شهری ایجاد و امکان رصد بار از مبدأ تا مقصد و امکان صدور بارنامه الکترونیکی فراهم می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه "توزین در حال حرکت" اقدام دقیقی است که می تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد، افزود: یکی از فواید سیستم "توزین در حال حرکت" این است که زیرساخت های شهری از جمله آسفالت آسیب نمی‌بیند و راه‌ها سالم می‌ماند؛ اینکه بار به طور متعادل در کامیون قرار گیرد و کنترل شود، نخستین دستاورد آن حفظ ساختارها و زیرساخت های راه است.

وی از انسجام بین دستگاه‌های درون و برون سازمانی به ویژه تعامل پلیس راهور و محیط زیست تشکر کرد و گفت: تمام اقدامات انجام شده مصوبات شورای اسلامی شهر را دارد و مدیریت شهری در انجام امور به صورت هماهنگ اقدام می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد: این حرکت‌ها بتواند امید را در دل مردم افزایش داده و مردم بتوانند از رفاه و هوای پاک بهره مند شوند.

بحران آلودگی در اصفهان فراتر از آب است

امیراحمد زندآور، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: اقدامات انجام شده در شهر در حوزه حمل و نقل برمبنای ضروریات شهر انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مسیر تنظیم بودجه سال ۹۸ هستیم، تأکید کرد: انتظار می‌رود به سمتی پیش برویم تا برای سازمان‌هایی که در امر کاهش آلایندگی حرکت می‌کنند از جمله اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل ونقل بار و سازمان پایانه ها اعتبارات مناسب در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان در بخش آلایندگی مشکلات زیادی وجود دارد که می‌توان گفت موضوع آلایندگی فراتر از مسئله آب اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد.

زندآورخاطر نشان کرد: پرداختن به برنامه‌های مختلف در حوزه‌های حمل و نقل و محیط زیست همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید مسائل مربوط به آلایندگی در رأس برنامه‌ها، مباحث عملیاتی و بودجه مدنظر قرار داد، گفت: سلامت مردم که از مسائل حیاتی زندگی است، باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: باید اطلاع‌رسانی‌های خوبی از اقدامات انجام شده صورت گیرد تا مسیر رسیدن به هدف را نزدیک تر کنیم و شهروندان از اجرای اقدامات اطلاع پیدا کنند.

 عملکرد جزیره‌ای برای کاهش آلودگی هوا پاسخگو نیست

کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: به عنوان متولی کمیسیون محیط زیست تأکید می‌کنم حرکتی که در راستای کاهش آلودگی هوا و آلاینده‌ها در شهرداری اصفهان انجام شده جای تقدیر دارد.

وی افزود: برای کاهش آلودگی هوا و آلاینده‌ها نباید محیط زیست از سویی برخی اقدامات را انجام دهد و شهرداری از سوی دیگر به عنوان مثال برنامه دیده‌بان آنلاین را اجرا کند بلکه باید با هم افزایی طرح‌ها را اجرا کرد و از جزیره‌ای اقدام کردن خودداری کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: با مشارکت شهروندان به خصوص دانش آموزان می‌توان طرح دیده بان آلودگی هوا را وسیع‌تر انجام داد.

وی با بیان اینکه مطالعه آلاینده‌های شهر در حال انجام است، افزود: تا سه ماه آینده نتایج این مطالعات را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

محمدی ادامه داد: امروز هوای اصفهان سالم است اما روزهای گذشته هوای سالمی نداشتیم و وضعیت برای کودکان و گروه‌های حساس مناسب نبود. این موضوع تکلیف مسئولان را سنگین می‌کند و باید خود را مسئول بدانیم.

وی تصریح کرد: برای هماهنگی بیشتر بین مدیریت شهری و محیط زیست آمادگی داریم که در چارچوب برنامه مشترک آلاینده‌ها را کنترل کنیم.

شرایط زیست محیطی مطلوبی برای اصفهان رقم خواهد خورد

سید رحمان دانیالی، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: حمل و نقل یکی از مباحث مهم و حساس در حوزه شهر و برون شهر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات جدی شهر اصفهان مسئله آلودگی هوا است، اظهار کرد: این سازمان طرح "همیار محیط زیست" را پیگیری می‌کند و اگر این طرح با "دیده بان آلودگی هوا" که از سوی شهرداری اصفهان اجرا می‌شود، توأم باشد، شرایط زیست محیطی خوبی برای اصفهان فراهم خواهد شد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: از شهردار اصفهان در خصوص جوان گرایی در بیشتر مناطق و سازمان‌های شهرداری تشکر می‌کنیم، زیرا این اقدام در پیشبرد اهداف راه‌گشا و کارساز خواهد بود.

پلاک خوانی خودروهای فاقد معاینه فنی را فعال می‌کنیم

در ادامه این مراسم علیرضا صلواتی،  معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: طی هفته‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل شهر اصفهان رقم خورده که نویدگر آینده خوبی برای شهر خواهد بود.

وی اظهار کرد: بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و افزودن آن‌ها به ناوگان اتوبوسرانی شهر، رونمایی از یک دستگاه اتوبوس بازسازی شده برای جانبازان و معلولان، جشنواره رانندگان حرفه‌ای و... از جمله اقداماتی بود که طی هفته گذشته در بخش حمل و نقل شهر اتفاق افتاد و تا ۲۹ دی ماه هر هفته یک برنامه در شهر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اجرای طرح "دیده‌بان آلودگی هوا" گفت: در این طرح شهروندان خودروهای عمومی دودزا و آلوده کننده هوا را رصد و از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ و اپلیکیشن ترافیک بار به شهرداری اعلام می‌کنند، همچنین کنترل مستمر خودروهای بنزین سوز باری و سواری اعم از خصوصی و عمومی توسط خودروهای گشت سیار اجرا می شود و در این اتفاق شهروندان رصد کننده شهر خواهند بود.

صلواتی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور و سازمان محیط زیست سه گشت بازرسی در شهر تردد خواهد کرد و با استفاده از دستگاه سنجش آلودگی هوا هر کجا خودروهای آلاینده را مشاهده کنند، خودرو به مراکز مربوطه ارجاع می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: از فردا از طریق دوربین‌های شهری پلاک خوانی خودروهای فاقد معاینه فنی را فعال کنیم.

کد خبر 362310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.