تکنیک‌های بیان انتقاد از همسر

مشاور خانواده و زوج درمانی با بیان اینکه "انتقاد" یکی از تکنیک‌هایی است که زوجین برای تغییر رفتار همدیگر استفاده می‌کنند، گفت: چنانچه این انتقادها مداوم باشد بسیار خسته کننده شده و با تاثیر مخرب موجب لجبازی همسران می‌شود.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه انتقاد در زندگی مشترک جزئی از مهارت‌های رفتاری زوجین است، اظهار کرد: چنانچه انتقاد کردن همسران از یکدیگر بد اتفاق بیفتد چرخه معیوبی را در روابط زوجین ایجاد می‌کند. به هرحال انتقاد در زندگی زوجین وجود دارد و نمی‌توان آن را حذف کرد.

وی با بیان اینکه چرخه انتقادگری و انتقادگریزی ناسالم یکی از چرخه‌های معیوب زندگی زوجین است و شیوع زیادی هم دارد، افزود: در حقیقت این چرخه ناسالم یکی از شیوه‌های مخرب اصلی در رابطه زوجین محسوب می‌شود و باید همسران انتقاد ناسالم را از بین برده و به انتقادهای سالم و سازنده در زندگی بپردازند.

این مشاور ازدواج با تاکید بر اینکه انتقاد یکی از تکنیک‌هایی است که بایستی زوجین برای تغییر رفتار همدیگر استفاده کنند، گفت: چنانچه این انتقادها مداوم و پی در پی باشد بسیار خسته کننده می‌شود و در نتیجه تأثیر مخرب در پی خواهد داشت و موجب لجبازی همسران شده و حتی زمانی می‌رسد که دیگر انتقادهای سازنده آنها از یکدیگر هم مؤثر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در چنین موقعیتی دیگر همسران صحبت‌های واقعی همدیگر را نمی‌شنوند، در واقع یکی از اصول انتقاد سازنده این است که مختصر، مفید و بجا بازگو شود و اگر انتقاد قابل گذشت نیست باید در یک موقعیت مناسب مطرح شود.

عشقی با اشاره به اینکه افراد انتقادگر دارای ویژگی‌های شخصیتی خاصی هستند و علاوه بر ایده آل گرایی سخت گیری می‌کنند، اظهار کرد: این گروه از اشخاص باورهایی دارند که آن را صحیح می‌دانند و همین باورها آنها را به سمت انتقاد کردن دائمی سوق می‌دهد و فقط با اصلاح این باورها انتقاد کردن این گروه از افراد کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه زوج انتقادگر به واسطه انتقادهای مداوم عزت نفس پایینی دارند، افزود: این گروه احساس بی کفایتی، بی ارزشی و طرد شدگی می‌کنند و همسران آسیب پذیری را می‌سازند که در مقابل انتقادهای همسر یا سکوت کرده یا انتقاد متقابل انجام داده یا تحمل می‌کنند. البته گاهی اوقات هم شروع به بدگویی پشت سر همسر و تحقیر او می‌کنند.

این ازدواج درمانگر تاکید کرد: افرادی که انتقادگری عادی دارند فقط با چند راهکار مشکل آنها حل نمی‌شود و بایستی که باورهای خود را به طور ریشه‌ای‌تر بازسازی و اصلاح کنند و بعد از آن می‌توانند از راهکارهای رفتاری مشاوران این حوزه بهرمند شوند.

مشاور خانواده و زوج درمانگر با تاکید بر اینکه زمان انتقاد کردن بسیار مهم است، گفت: هنگامی که طرف مقابل آمادگی روحی و روانی شنیدن انتقاد را دارد می‌توان اینکار را انجام داد. بایستی انتقاد در مکانی باشد که فقط خود همسران هستند انتقاد در مقابل دیگران بسیار مخرب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنگام انتقاد کردن ابتدا باید از خوبی و ویژگی‌های مثبت همسر سخن گفت و در این صورت ابعاد منفی و انتقاد را به آسانی می‌پذیرد، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه باید انتقاد کردن با لحن خوشرویی و زبان نرم باشد و از سرکوفت و توهین دوری کرد. قضاوت کلی نباید کرد، اگر قضاوت کلی باشد انتقاد مخرب است، باید برچسب کلی نزنیم و به صورت جزنی تر انتقاد صورت گیرد تا طرف مقابل احساس خوبی به انتقاد داشته باشد.

عشقی یادآور شد: یکی دیگر از نکات مهم در یک انتقاد سازنده  بیان احساس است. بایستی با محبت و مهربانی و به دور از توهین، تحقیر و کلمات ناملایم، انتقاد بیان شود تا از سوی زوجین قابل پذیرش باشد.

عشقی با تاکید بر اینکه اصولاً همسران هنگام رو به رو شدن با انتقاد دو نوع برخورد دارند، افزود: یک نوع برخورد کودکانه است که نقد را قبول نمی‌کنند و در سه مرحله اتفاق می افتد. اول انکار کرده و اصلاً گوش نمی‌دهند. دوم اینکه حرف بی ربط زده و دفاع می‌کنند و در مرحله سوم شروع به توجیه کرده و این اتفاق بسیار آسیب زا بوده و باعث ناامیدی زوجین از زندگی مشترک می‌شود.

وی ادامه داد: برخورد نوع دوم همسران در مقابل انتقاد برخورد سازنده است که آموختن آن برای افراد بسیار اهمیت است تا بتوانند برخوردهای سازنده نقد را دریافت کنند و با استفاده از این نقدها زندگی‌شان را بهبود دهند.

مشاوره خانواده و زوج درمانی خاطرنشان کرد: برای دریافت نقد بایستی همسر شنونده خوبی باشد و با دقت کاستی‌های خود را بشناسد و در نهایت این همین گوش دادن باعث می‌شود که نقد را پذیرفته و در خواست بخشش داشته باشد. رعایت این نکات موجب می‌شود که یک زوج بتوانند با انتقادهای سازنده از همدیگر زندگی‌شان را بهبود دهند.

کد خبر 362299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.