دنبال تخریب نیستیم/ آثار فاخر چهارباغ احیا می‌شود

با اجرای طرح بدنه‌سازی شرق چهارباغ بخش زیادی از تاریخ معاصر این محور تاریخی و گردشگری از بین رفت، مثل نگارخانه‌های "یروان"، "سمبات" و کافه‌های بنام که پاتوق‌های شهری بود؛ اما اکنون در برنامه‌های مدیریت شهری دنبال تخریب نیستیم، بلکه در صدد پیرایش شهری و احیاء این آثار فاخریم.

به گزارش ایمنا، این روزها که بیشتر شهروندان به سمت استفاده خودروی شخصی رفته‌اند، شهر زیر سلطه آهن و دود قرار گرفته است، سلطه‌ای که به قیمت سخت‌شدن روابط انسانی در شهری که آهن در آن محور است و «انسان» به حاشیه رفته، تمام می‌شود؛ اما چند سالی است که مدیران شهری در بسیاری شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان به سمت توسعه حمل و نقل عمومی و پیاده محوری به ویژه در مرکز شهر حرکت کرده‌اند که پیاده راه کردن چهارباغ عباسی در اصفهان یکی از نمونه‌های موفق آن بوده است.

در این باره گفت‌وگویی با «سعید سهرابی» مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مطلب می‌خوانید:

چرا طرح پیاده‌راه‌سازی در شهر اصفهان اجرا شد؟

طرح پیاده‌راه سازی سال‌های زیادی است که در بسیاری از شهرهای کشورهای جهان اجرا شده است. به هر حال زندگی صنعتی و ماشینی باعث شده بود که مردم آرامش خاطر نداشته باشند؛ در واقع دیگر آن تحرک و نشاط اجتماعی در شهرهای بزرگ دیده نمی‌شد، بنابراین زمانی که تردد زیاد خودروها، ترافیکهای سرسام‌آور ایجاد کند، مردم دوست دارند از فضاهای شلوغ خارج و در محیطی آرام قدم بزنند. از این رو موضوع پیاده‌راه سازی معابر مطرح شد.

حدود ۴۰ سال پیش قرار بود نخستین طرح پیاده‌راه سازی شهر اصفهان در محور چهارباغ عباسی اجرا شود؛ اما بنا به دلایلی انجام نشد. البته قبل از پیاده‌راه سازی چهارباغ، محله جلفا سنگفرش و سیاستگذاری برای پیاده راه سازی آن محقق شد که استقبال مردم را همراه داشت. البته از آنجایی که چهارباغ به دلیل هویت ۵۰۰ ساله تاریخی و هویت اجتماعی که طی ۹۰ سال اخیر داشته، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، از اواخر شورای چهارم، طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» شکل گرفت و با استقبال مردم روبه رو شد. با شروع به کار شورای پنجم و بسیج کردن تمام ارکان مدیریتی شهر، خیابان چهارباغ به روی خودروها بسته شد تا محیطی آرام همراه با آرامش برای مردم ایجاد شود.

در گذشته به دلیل ترافیک یا روزمرگی‌ها بسیاری از بناهای واقع شده در چهارباغ را نمی‌دیدیم یا بی‌تفاوت از کنار آنها عبور می‌کردیم، در چهارباغ چه نقاط جاذبی وجود دارد؟

برخی از آثار چهارباغ در زمان صفویه احداث شده که ۴۰۰ سال قدمت دارد مثل  سردر خیمه‌گاه که در صدد احیای آن هستیم. مدرسه چهارباغ که محل حوزه علمیه امام صادق(ع) است، اثر دیگر به جا مانده از دوران صفویه به شمار می‌رود.

از آثار معاصر "هتل جهان" با ۹۰ سال قدمت را می‌توان نام برد که شاکله قبلی آن هنوز پا بر جا است و با دریافت مجوزها از میراث فرهنگی مرمت، بازسازی و بازگشایی مجدد آن را در دستور کار داریم. از دوران معاصر منزل «سپنتا» به عنوان نخستین فردی که در فیلم «دختر لُر» اجرا داشته، وجود دارد که منزل او هنوز پا برجا است.

همچنین در چهارباغ، سینماهای مختلفی از دوران معاصر است که برخی تخریب شده، اما "سینما همایون" که قدمت زیادی هم دارد، بر جا مانده است و درصدد سرپا کردن آن در قالب خاص خودش هستیم؛ البته با اجرای طرح بدنه‌سازی شرق چهارباغ بخش زیادی از تاریخ معاصر این محور تاریخی و گردشگری از بین رفت، مثل نگارخانه‌های "یروان"، "سمبات" و کافه‌های بنام که پاتوق‌های شهری بود؛ اما حالا در برنامه‌های مدیریت شهری دنبال تخریب نیستیم، بلکه در صدد پیرایش شهری و احیای این آثار فاخر هستیم.

دو پاساژ تاریخی و معروف در چهارباغ به نام‌های "ایفل" و "تخت جمشید" وجود دارد که برای احیای آنها برنامه داریم تا رضایتمندی کسبه چهارباغ حاصل شود.

چه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چهارباغ اجرا شده که این محور را در سطح کشور بیشتر برجسته کرده است؟

اصفهان دارای میراث زیادی در هنر به ویژه صنایع دستی، مکاتب هنری و ادبی است؛ در مدیریت محیط چهارباغ برای بازشناسی فرهنگ و هنر اصیل اصفهان اقداماتی را انجام داده و می‌دهیم و برنامه‌های عرصه‌ای زیادی را نیز برگزار کرده‌ایم.

در هفته فرهنگی اصفهان با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان، نمایشگاهی با حضور هنرمندان برای معرفی هر چه بهتر هنرهای اصفهان در چهارباغ برگزار شد؛ همچنین نقالی‌خوانی با محوریت چهارباغ و مکاتب اصفهان در این محور تاریخی و گردشگری اجرا شد.

با اقدامات انجام شده سمت و سوی نگاه فکری مردم به سمت چهارباغ کشیده شده است و سپس نگاه آنها به ویژه هنرمندان را به اطراف چهارباغ و آثار هنری و تاریخی آن برده است تا نقش آنها را بهتر به مردم نشان دهد؛ چهارباغ در حوزه هنر و فرهنگ سابقه طولانی داشته است. در این خیابان هنرمندان زیادی که دارای سبک‌های ویژه در جهان بوده‌اند، زندگی می‌کردند و در کنار آنها کتابفروشی‌های بنامی قرار داشته‌ است.

در هنر معماری افراد دارای سبک زیاد بوده‌اند؛ همچنین در هنر موسیقی ورکشاپ‌هایی در چهارباغ وجود داشته است. هدف و اولویت کاری ما این است که با راه‌اندازی برنامه‌های عرصه‌ای بسترهای اینگونه فعالیت‌ها بار دیگر در چهارباغ فراهم شود و شهروندان با چهارباغ آشتی کنند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم تا علاقه به چهارباغ را به دل مردم برگردانیم، در واقع هر اقدامی انجام می‌دهیم بلافاصله حساسیت‌های مردم را در اظهارنظر آنها متوجه می‌شویم و این بسیار برای ما ارزشمند است.

با پیاده‌راه شدن چهارباغ مردم با آرامش خاطر بیشتری برای تفریح و خوردن عصرانه به چهارباغ می‌آیند

بله، یکی از اهداف ما توسعه گردشگری در چهارباغ و تحقق توریسم غذا است. با توجه به اینکه بسیاری از مغازه‌های اغذیه‌فروشی چهارباغ مساحت کمی دارد و فضای چهارباغ نیز به یک گذر تبدیل شده است، نیاز بود تا نگاه ویژه‌ای به توریسم غذا و نوآوری‌های جدید در ارائه خدمات به شهروندان داشته باشیم.

یکی از اقدامات با مجوز شهرداری این بود که اجازه دادیم مغازه داران از فضای بیرون استفاده کنند تا هم آنها و هم مردم استفاده و لذت کافی را ببرند.

در چهارباغ چه اقدامات دیگری در دست انجام است؟

با بسیج تمام امکانات شهری و همکاری شورای شهر اتفاقات خوبی در چهارباغ افتاده است؛ اما هنوز در آغاز راه هستیم، در حوزه اقدامات کالبدی محور میانی چهارباغ را در دستور کار داریم. این محور در زمان صفویه شامل چندین حوض و آبراهه‌هایی بوده که فضای زیبایی به چهارباغ می‌بخشید.

در گذشته گردشگران زیادی درباره فضای چهارباغ نوشته‌اند، درصدد هستیم آن را به نوعی بار دیگر بازآفرینی کنیم که در مرحله طراحی و تایید میراث فرهنگی است. مرحله بعدی فضای سبز و درختان چهارباغ است که ستون اصلی این محور به شمار می‌رود. در حال بررسی هستیم موضوع گُل را در چهارباغ جدی ببینیم.

دیگر برنامه ما این است با توجه به اینکه طی چهار سال گذشته نزدیک میدان انقلاب درختانی برای احداث ایستگاه مترو از بین رفت، درختانی با سن بالا را در آنجا کاشت کنیم تا این قسمت چهارباغ نیز احیا شود. موضوع بعدی پیرایش شهری است چرا که ما به دنبال تخریب نیستیم. از این رو ساماندهی تابلوهای مشاغل چهارباغ را در دستور کار قرار داده‌ایم و خدمات توریستی را افزایش می‌دهیم و بسترهای فرهنگی و هنری چهارباغ را احیا خواهیم کرد تا به عنوان محوری تاثیرگذار در فرهنگ مردم بار دیگر محل فایده شود و تا سه سال آینده به بخشی از اهداف جامه عمل بپوشانیم.

آیا طرح پیاده راه شدن خیابان در نقاط دیگر شهر نیز گسترش پیدا خواهد کرد؟

طرح پیاده راه سازی خیابان در یکی از محله‌های قدیمی منطقه ۱۱ با همت شهرداران منطقه در حال پیگیری است و طرح آن ارائه شده است. بی شک طرح پیاده‌راه شدن خیابان‌ها اگر در چند گوشه شهر تحقق یابد، ثمرات خوبی برای شهر خواهد داشت.

کد خبر 362288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.