خروج آمریکا از سوریه کوتاه مدت و نمایشی است

یک استاد علوم سیاسی با اشاره به سناریوهای مختلف خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان، گفت: آمریکا به خروج کوتاه مدت و نمایشی می اندیشد تا با ایجاد هرج و مرج پایش شده و برجسته سازی خلاء حضور خود، نوعی مقبولیت ملی، منطقه‌ای و جهانی برای حضور بلند مدت و انجام اقدامات نظامی خشونت بار کسب کند.

سید مصطفی مدنی در گفت‌و گو با ایمنا با اشاره به خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان اظهار کرد: باید توجه داشت که خروج هنوز انجام نشده و تنها دستور آقای ترامپ در این زمینه رسانه ای شده است. مدت زمان در نظر گرفته شده برای تکمیل این خروج، بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز است که در این میان ممکن است اتفاقات زیادی روی دهد، پس نباید زیاد خوشبین بود.

وی با بیان اینکه می توان برای این اقدام رییس جمهور آمریکا دو سناریو در نظر گرفت، تصریح کرد: ایالات متحده، عملی مشابه اقدام بریتانیا در سالهای پس از جنگ جهانی دوم را به نمایش گذاشته است. در آن سالها، امپراطوری بریتانیا به خاطر مشکلات شدید اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی تصمیم گرفت از ماوراء بحار خارج شود و بیشتر نقاط راهبردی جهان را که تا آن روز در اشغال خود داشت، تخلیه و به آمریکا واگذار کرد.

مدنی خاطر نشان کرد: حال نیز نمودار تصاعدی بدهی‌های آمریکا، کاهش جهانی ارزش دلار، بیانات پی در پی رییس جمهور آمریکا مبنی بر هزینه بیهوده تریلیون ها دلار در خارج از خاک ایالات متحده توسط روسای جمهور پیشین و گسترش فقر در جامعه آمریکا، همگی تأیید کننده افول اقتصادی آمریکا و ناتوانی این کشور برای ادامه حضور فیزیکی در نقاط راهبردی جهان است؛ اگراین سناریو واقعیت داشته باشد باید منتظر فروپاشی درونی ایالات متحده و سر برافراشتن ۵۱ کشور مستقل در جغرافیای سیاسی جهان باشیم.

خروج آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود

این استادیار علوم راهبردی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهرضا با اشاره به سناریوی دوم، گفت: با توجه به خصلت‌های تاجر مآبانه رییس جمهور فعلی آمریکا و بیاناتی که اخیرا مدام در حال تکرار آنها است؛ مانند اینکه به کشورهای مختلف نهیب می زند که باید هزینه تامین امنیت خود را بپردازند، چنین به نظر می رسد که اتاق های فکر و مراکز تصمیم ساز ایالات متحده، با اجرای این ترفند، دو هدف را دنبال می کنند.

وی افزود: در بهترین حالت دولت‌های منطقه، آنهایی که از این خروج بیشترین آسیب را می بینند، مثل شیوخ ثروتمند عرب، با التماس از آمریکا تقاضای ماندن در منطقه را می کنند که در این صورت آمریکایی ها درخواست های مالی و سیاسی ویژه ای را مطرح و به تقاضا کنندگان تحمیل می کنند؛ مانند پرداخت پول و عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی.

مدنی تصریح کرد: اما اگر تقاضای عاجزانه کشورهای منطقه، محقق نشود، آمریکا به خروج کوتاه مدت و نمایشی می اندیشد تا با ایجاد هرج و مرج پایش شده و برجسته سازی خلاء حضور خود، نوعی مقبولیت ملی، منطقه‌ای و جهانی برای حضور بلند مدت و انجام اقدامات نظامی خشونت بار کسب کند.

این استاد علوم سیاسی تأکید کرد: در صورت عملیاتی شدن سناریوی اول، این عقب نشینی دست دشمنان رژیم صهیونیستی را در منطقه باز می گذارد و این اقدام آمریکا به منزله رها سازی اسرائیل در چنگال دشمنانش است؛ اما در صورتی که سناریوی دوم واقعیت داشته باشد، اگر چه اسراییل در یک مقطع کوتاه با خطرات شدید مواجه می شود، اما در میان مدت و بلند مدت این امر به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود و آنها پس از عادی سازی روابط با اعراب، تمام توان خود را بر دشمن اصلی، یعنی ایران متمرکز خواهند کرد.

کد خبر 362285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.