قصد ترامپ تحقق وعده‌هایش برای پیروزی در انتخابات است

یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:ترامپ بایستی راجع به سیاست‌های خود در سوریه و افغانستان توضیح دهد که در این کشورها چه کرده است و آیا ادامه حضورش در این دو کشور به نفع منافع آمریکا بوده است یا خیر؟

علی خرم در رابطه با اهمیت و تأثیر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان به خبرنگار ایمنا گفت: سال آینده سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است، بر این اساس، دونالدترامپ بایستی در مورد عملکرد و سیاست خارجی خود توضیحاتی بدهد.

وی افزود: ترامپ پیش از این با جملات ناخوشایند اوباما را به خاطر رویکرد جنگ‌طلبانه‌اش مورد انتقاد قرار داده بود، حال با فرا رسیدن موعد انتخابات، عملکرد وی نیز از طرف جمهوری خواهان و دموکرات‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد و باید پاسخگوی عملکرد خود در خاورمیانه باشد.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: ترامپ بایستی راجع به سیاست‌های خود در سوریه و افغانستان توضیح دهد که در این کشورها چه کرده است و آیا ادامه حضورش در این دو کشور به نفع منافع آمریکا بوده است یاخیر؟ و یا اینکه در صحنه جنگ سوریه به نیروهای آمریکایی چه مقدار خسارت وارد شده است.

وی افزود: اگرچه دولت بشار اسد با کمک ایران، حزب الله و روسیه توانست حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را به دست بیاورد؛ اما تا کنون نتوانسته در بخش کردنشین سوریه کاری از پیش ببرد.

توافق آمریکا و ترکیه در مورد سوریه

 دولت ترکیه در موردبخش کردنشین سوریه، عزم خود را جزم کرده تا کردهای سوریه را وادار به پذیرش نظر و دستورات حکومت مرکزی سوریه کند و یا اینکه با کردها برخورد و آنها را از این استانها بیرون کند تا حداقل خیالش آسوده شود.

این تحلیگر مسائل بین المللی یادآوری کرد: نیروهای آمریکایی در همین استانها و مناطق مورد منازعه ترکیه و سوریه مستقر بودند که ترکیه قصد اقدام حملات نظامی به نیروهای کرد را دارد؛ بنابراین در حملات نظامی ترکیه سربازان آمریکایی یا باید با دولت ترکیه می‌جنگیدند  یا این که در این جنگ وجودشان نادیده گرفته می شد و جانشان در مقابل حملات ترکیه به خطر می افتاد.

وی افزود: شاید به همین دلیل هماهنگی‌های لازم بین ترامپ با اردوغان به وجود آمد و تصمیم بر این شد که ترامپ نیروهای آمریکا را از این منطقه بیرون و احتمال خطر برای سربازان خود را کمتر کند.

خرم گفت: در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، ترامپ در مورد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که نیروهای خود را از این کشور فرا خواهد خواند. در حال حاضر ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند که قرار بود در هیچ عملیاتی نظامی شرکت نکنند.

وی افزود: حال اگر بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از افغانستان جدی شود، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۷ هزار نفرخواهد رسید که بیشتر جنبه نمادین و سمبلیک خواهد داشت و این تعداد حضور نیروهای آمریکایی نمی تواند تاثیر چندانی بر تحولات افغانستان داشته باشد.

خرم اظهار کرد: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود بارها تاکید کرده بود که در صورت پیروزی، سربازان آمریکا را از سرزمینهای خطرناک بیرون خواهد برد. حال شاید خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه و افغانستان  دستاورد خوبی برای حضور مجدد وی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا باشد و بتواند عملکرد سیاست خارجی خود را توجیه کند.

کد خبر 362284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.