۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
 دهاقان می لرزد؟

دهاقان- نقشه پراکندگی گسل‌های منطقه اصفهان چنین نشان می دهد که شهرستان دهاقان حدفاصل گسل‌های راندگی و گسل‌های احتمالی قرار دارد و یکی از مناطقی است که خطر وقوع زلزله آن را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دهاقان در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در مرکز فلات ایران و در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس واقع شده‌ است. با توجه به مطالعات و نقشه‌های زمین شناسی بخش شمالی آن بر اساس تقسیمات اشتوکلین در منطقه سنندج_سیرجان و بخش جنوبی آن جزئی از بخش زاگرس است.

بررسی‌های زمین شناسی نشان می دهد که اراضی شهرستان دهاقان بر روی آبرفت‌های دوران چهارم زمین قرار گرفته‌ و ارتفاعات اطراف این شهر از نظر زمین شناسی متعلق به دوران کِرتاسه از دوران دوم زمین شناسی است. در این منطقه، پایین ترین طبقات مربوط به دوران پرکامبرین یعنی پیش از دوران اول زمین شناسی است که طبقات مربوط به پالئوزوئیک بالایی روی آن قرار گرفته‌اند.

از نقشه پراکندگی گسل‌های منطقه اصفهان چنین بر می آید که شهرستان دهاقان در حدفاصل گسل‌های راندگی و گسل‌های احتمالی قرار دارد و یکی از مناطقی است که خطر وقوع زلزله آن را تهدید می کند و با توجه به قدیمی بودن بناهای شهر، زلزله با شدت متوسط نیز می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به بار آورد.

اغلب برای برآورد زلزله خیزی یک منطقه زلزله‌های رخ داده را در یک دوره طولانی نسبت به سطح کلی آن در نظر می گیرند. در اینجا در مبنای اشکال زمین ساختی مثل گسله‌ها و چین خوردگی‌ها، فروافتادگی‌های منطقه و همچنین توزیع جغرافیایی زلزله‌های سال ۱۳۸۲ که توسط مراکز زلزله سنجی اعلام کرده‌اند، عمل شده است.

راه اندازی و تجهیز اتاق‌های مدیریت بحران

سیدعلی سجادی، معاون فرماندار شهرستان دهاقان، مساحت حریم و حدود این شهرستان را ۴۶۰ هکتار دانست که ۵۶۰۰ هکتار  آن حریم شهر را شامل می‌شود و گفت: براساس آیین نامه «۲۸۰۰ زلزله ایران» در صفحه ۷۳، دهاقان جزء مناطقی است که احتمال خطر در آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان و شهرستان دهاقان روی گسل‌های احتمالی برای وقوع زلزله قرار دارد، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تلفات و تخریب‌هایی که ممکن است در هنگام بروز زلزله به وجود آید، انجام شده البته همه باید در برابر این حوادث آمادگی داشته باشند تا بتوانند از جان و مال خود حفاظت کنند.

معاون فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به برگزاری مانورهای زلزله در آموزشگاه‌ها، تاکید کرد: آموزش مهم‌ترین وسیله‌ای است که می‌تواند در کاهش تلفات و همچنین مقاومت در برابر حوادث موثر شود، البته این آموزش باید از سنین کودکی به فرزندان آغاز شود.

سجادی از راه اندازی اتاق‌های مدیریت بحران در سطح شهرستان خبر داد و افزود: همه تجهیزات برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی فراهم شده و به افراد آموزش‌هایی ارائه می‌شود تا بتوانند اقدامات فوری و امدادی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: مقاوم سازی ساختمان‌ها، حفظ بعضی از حریم‌ها، رعایت مسائل ایمنی در ساخت و سازها و... از مواردی بوده که برای کاهش و به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی نیاز است.

زلزله تهدیدی برای بناهای تاریخی

محمد احسانی، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان دهاقان در این باره به ایمنا گفت: با توجه به اینکه بیشتر بافت‌های تاریخی شهرستان در روستاها متراکم شده، خطر زلزله روستاییان را بیشتر تهدید می کند.

وی از برگزاری مانورهای امدادی و آموزش‌های امداد و نجات خبر داد و افزود: در هفته گذشته همایشی با حضور آتش نشانان و گروه‌های امداد روستایی برگزار شد چراکه اعتقاد داریم آموزش می‌تواند خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی نظیر زلزله را به حداقل برساند.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان دهاقان عنوان کرد: در دهاقان بیشترین شدت زمین لرزه حدود سه و نیم ریشتر بوده که خوشبختانه خسارت‌های زیادی نداشته است، اما همه باید خود را برای شرایط سخت‌تر و بحرانیتر آماده کنیم تا در صورت بروز هر خطری بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

احسانی تصریح کرد: برای ایجاد این آمادگی با همکاری ارگان های مختلف برگزاری مانورهای زلزله احتمالی، امداد و نجات، حمل مصدوم، تنفس مصنوعی، نحوه آواربرداری صحیح و... را به عموم مردم آموزش داده‌ایم.

کد خبر 362245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.