مصر بر بحران آب غلبه می‌کند

امروزه به دلیل بحران کم آبی در کشور مصر نمک زدایی نیل، طولانی ترین رود جهان، زندگی را به مردم این منطقه می‌بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش جمعیت کشور مصر به میزان دو برابر در ۲۵ سال گذشته، منجر به توسعه صنعت و ساخت و سازهای صنعتی و تفریحی جدید دراین کشور شده است که متاسفانه آلودگی رود نیل و همچنین بحران کم آبی را به همراه داشته است. از این‌رو، مقامات و محققان این کشور با اتخاذ تصمیمات و اجرای اقدامات لازم در صدد رفع این معضل برآمدند. از جمله اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر می‌توان به موارد زیر اشار کرد.

محدودیت مصرف آب در مجتمع های تفریحی و گردشگری

 از چندین سال گذشته تاکنون دولت مصر برنامه خود را تحت عنوان نمک زدایی آب نیل آغاز کرده است. توأم با اجرای این طرح، دولت محدودیتی را در رابطه با مصرف آب  نیل برای صاحبان و تاسیس کنندگان مجتمع‌های تفریحی در حاشیه این رود در نظر گرفته است. برای مثال دولت دیگر خود را ملزم به فراهم آوردن آب مورد نیاز برای مکان‌های تفریحی و گردشگری نمی‌داند و به صاحبان این مکان‌ها اعلام کرده که خود آن‌ها ملزم به تامین آب مورد نیاز برای مصارفشان هستند و به دلیل بحران کم آبی دولت دیگر قادر به احداث خطوط لوله کشی از رود نیل برای آن‌ها نمی‌باشد.

نمک زدایی رود نیل با استفاده از روش اسمز معکوس (reverse osmosis)

به دلیل کمبود آب در  مصر، این کشور مجاز به برداشت سالانه ۵۵ میلیون مترمکعب از آب رود نیل است. همچنین پنج میلیون مترمکعب دیگر از طریق آبخوان‌ها و آب بارندگی تامین می‌شود. اما از طرفی پیش بینی می‌شود که پروژه "سد بزرگ رنسانس" کشور اتیوپی بر روی رود نیل در آینده باعث ایجاد مشکلاتی در جریان آب رود نیل شود و جریان آب را تا ۲۰ درصد کاش دهد. با این تفاسیر موضوع نمک زدایی آب دریاها به منظور مصارف مختلف به عنوان روشی مقرون به صرفه از اهمیت شایانی برخوردار خواهد بود. بر اساس محاسبات، هزینه نمک زدایی در هر متر مکعب از آب دریا برابر با ۰/۵۰ الی یک دلار و یا حتی ارزانتر از این مقدار خواهد بود.

فرایند اسمز معکوس (reverse osmosis) یکی از روشهای ساده و مقرون به صرفه برای تصفیه و نمک زدایی آب دریا است. در این روش آب با فشار از میان غشایی گذرانده می‌شود که در نتیجه این اتفاق نیترات و سایر مواد معدنی در آب فیلتر می‌شود. در روش تصفیه آب صنعتی یا به عبارتی اسمز معکوس هیچ ماده شیمیایی به آب افزوده نمی‌شود و در حال حاضر انتظار می‌رود که صنایع جدید و دیگر تاسیسات در منطقه اقتصادی کانال سوئز با بهره گیری از روش اسمز معکوس قادر به تصفیه و نمک زدایی حجم زیادی از آب‌ها شوند.

کاربرد آب تصفیه شده در آبیاری گیاهان

یکی از کاربردهای آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس، آبیاری گیاهان است. در این روش از آب تصفیه شده  برای آبیاری گیاهان زیادی در سرتاسر ساحل دریای سرخ  و همچنین در سرتاسر دریای مدیترانه در غرب اسکندریه استفاده می‌شود. در این روش هر گیاه معمولی روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰۰ متر مکعب در روز آبیاری می‌شود. به شکلی که پمپ‌های فشار بالا با عبور دادن آب دریا از فیلترها، نمک آب را جدا می‌کنند. به گفته Hosam Shawky مدیر تحقیقات نمک زدایی در کشور مصر،  این کشور در زمینه صنعت نمک زدایی با رشد و سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود که این طرح به ۵۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت در مدت سه سال آینده و همچنین یک میلیون مترمکعب در مدت هفت سال آینده برسد.

به دلیل افزایش جمعیت، توسعه صنعت و ساخت و سازهای جدید و همچنین اقلیم جغرافیایی کشور مصر، این کشور در سال‌های اخیر دچار بحران کم آبی شده است. رود نیل، طولانی ترین رود جهان، منبع اصلی تامین آب در این کشور است اما متاسفانه به دلیل آلودگی صنعتی پاسخگوی نیاز مردم نیست. به همین دلیل بر اساس تحقیقات، نمک زدایی و تصفیه آب این رود به روش اسمز معکوس، یکی از راهکارهای دولت به منظور فراهم آوردن آب تصفیه شده  در مصارف مختلف از جمله آشامیدن و آبیاری گیاهان می‌باشد.

چند هزار سال قبل از میلاد مسیح تمدن مصر باستان در کنار این رود شکل گرفت و در سال‌های اخیر نیز تدبیر و سیاست صحیح آبی، بار دیگر زندگی را به مردم این سرزمین می‌بخشد. با توجه به اینکه کشور ایران مانند مصر در سالهای اخیر دچار بحران کم آبی شده است، امید است که با انجام تحقیقات لازم و بهره گیری از تجربیات و روش های نوین در امر مقابله با بحران آب، ما نیز موفق به مدیریت و یافتن راهکاری مناسب شویم.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 362219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 0
    سلام ممنون از این همه گزارشات بسیار مفید و اموزنده شما ، امیدواریم مسئولین کشور ما هم با یک مشارکت ملی به فکر غلبه بر کم آبی این نعمت بسیار حیاتی برای مردم باشند ان شاءالله .