آغاز عملیات مرمت پایاب تاریخی قنات محمدیه نائین

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین از آغاز عملیات مرمت پایاب تاریخی قنات محمدیه این شهرستان با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون ریال خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛محمود مدنیان صبح امروز یک دی ماه با اعلام این خبر گفت: عملیات مرمت پایاب تاریخی قنات محمدیه با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون ریال که بر اثر فرسایش دچار آسیبهائی در بدنه ها، کف و سقف شده بود توسط استادکاران این اداره و با همکاری خیرین انجام شد.

مدنیان خاطر نشان کرد: عملیات مرمت این قنات تاریخی شامل : تراشیدن بدنه های فرسوده و اجرای پکافت گچ در مکان های مورد نیاز، اجرای اندود کاهگل  و سیم گل بر روی بدنه ها، برچیدن و جمع آوری سیمان و سنگ لاشه فرسوده کف، برچیدن پله های مسیر منتهی به پایاب و محدوده داخلی پایاب، استحکام بخشی بدنه های داخلی پایاب، اجرای پله به صورت هره بندی با آجر مربع ۲۰*۲۰ در قسمت داخلی پایاب، جمع آوری سیمان کف و اجرای شیب بندی مناسب مسیر منتهی به پایاب و اجرای پله ها  به صورت هره بندی و تعبیه ایستگاه پله مناسب در طول مسیر منتهی به پایاب می باشد .

گفتنی است : شهر نایین به مانند بسیاری دیگر از مناطق مرکزی ایران از قدیم الایام دارای رشته قنات های متعددی بوده است که تعدادی از آنها هنوز دارای آب و کاربرد دارد. در میانه راه این قناتها در شهر و قبل از اینکه به مظهر خود برسند پایاب هایی جهت دسترسی شهروندان به آب قنات جهت مصارف خانگی و شست و شو احداث گردیده است. یکی از این پایاب های  بسیار زیبا و تاریخی در محله میدان بالای محمدیه قرار دارد.

کد خبر 362210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.