لعاب فیروزه‌ای زیر سایه قاچاق

شهرضا –وقتی خاک آمیخته با آب، سرشته دستان هنرمند می‌شود و در گرمای عشق شکل می‌گیرد و نقوشی آکنده از گُل و مرغ و ماهی به رنگ لاجوردی و فیروزه‌ای و آبی بر آن می‌نشیند، سفالینه‌ای پیشکش دیدگانتان می‌شود که هر قطعه از آن، بخشی از تاریخ یک قوم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در مدح و منقبت هنرمند و ارزش هنر سخن‌ها گفته شده و تکرار آن خوشایند طبع خواننده نیست، اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر چشم بر حقایق ببندیم و تنها در محافل ذوق و ادبی، یاد هنر بیفتیم و بادی از غرور بر گلو افکنده از مفاخر گذشته سخن بگوییم به مرور زمان، سخن رنگ روزمرگی می‌گیرد و شنونده هرقدر هم که عاشق فرهنگ و ادب باشد، می‌داند که این گفته‌ها ابزاری است برای گذران وقت و هیزمی است برای گرمای محفل که پس از پایان مراسم، متاعی بی‌مشتری است.

اگر به هنر و سابقه فرهنگی خود علاقه داریم، باید در عمل مشکلات را برطرف و برای رونق آن کاری کنیم. سفال شهرضا، هنری بی‌نظیر بوده که بخش مهمی از فرهنگ و تمدن ایرانی است این روزها با مشکلاتی دست به گریبان شده که سایه سیاه قاچاق بخشی از آن است. در این شهرستان ۳۰۰ اثر ارزشمند تاریخی وجود دارد که ۵۰ عدد آن‌ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. شهرضا همچنین شش خانه تاریخی دارد که رسیدگی به این اماکن می‌تواند زمینه مناسبی برای رونق بومگردی در این شهرستان ایجاد کند، اما رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا معتقد است که گرانی دلار صادرات صنایع دستی را با مشکل مواجه کرده در حالی که سایه سیاه قاچاق نیز بر صنایع دستی سنگینی می‌کند.

ثریا صنایعی اظهار می‌کند: تولید طرح‌های بدل در قلمکاری و سایر صنایع، هنرمندان را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه سفال شهرضا در نوع خود بی‌نظیر است، تأکید می‌کند: طرح ماهی و نیلوفر آبی که بر سفال شهرضا نقش می‌بندد و لعاب تَرَک سفال این شهرستان هنوز کپی برداری نشده و منحصر به فرد بوده این مهم ظرفیت مناسبی برای صادرات ایجاد کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا اظهار می‌کند: سرمایه اندک تولیدکنندگان صنایع دستی برای صادرات محصولات خود نیز مشکل آفرین شده است.  کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا از بهترین بازارهای صنایع دستی شهرستان است، اما سفارش‌ها بیشتر موردی بوده و مستمر نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: دلال‌ها بخش زیادی از صنایع دستی شهرستان را در بنادر جنوبی خریداری می‌کنند که هم باعث کاهش سود هنرمند داخلی و هم افزیش بهای تولیدات آنان در خارج از کشور می‌شود.

ایتالیا، اتریش، فرانسه و آلمان بازار صنایع دستی شهرضا

این سخنان در حالی گفته می‌شود که علیرضا بهاری، از هنرمندان سفالگر شهرضایی، معتقد است: در کشورهایی مثل کره جنوبی، وزارت امور خارجه برای بازاریابی صنایع دستی کارهای زیادی انجام می‌هد. امروز در ایتالیا، اتریش، فرانسه و آلمان بازار خوبی برای صنایع دستی وجود دارد، اما باید نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم تا زمینه بازاریابی محصولات دستی فراهم شود.

مسافران، سفال شهرضا را نمی‌شناسند

مهدی سهیلی، دیگر هنرمند سفالگر شهرضایی است که خاندان او از پنج نسل پیش به سفالگری مشغول بوده‌اند، می گوید: آنچه سفال شهرضا را منحصر به فرد کرده، لعاب فیروزه اصیل شهرضا، نقاشی زیرلعابی صفوی و قاجار و لعاب تَرَک آن است؛ پس در گام اول باید بازارچه صنایع دستی شهرضا ساخته و سفال و همه انواع هنرهای دستی در آنجا عرضه شود تا مسافرانی که وارد این شهرستان می‌شوند با سفال اصل شهرضا آشنا ‌شوند، متأسفانه در حال حاضر ۹۰ درصد سفالی که در بازار شهرضا قرار دارد ساخت کشور چین است یا از همدان وارد می‌شود، حتی اگر سفال شهرضا هم باشد، فروشندگان آن را معرفی نمی‌کنند«

سهیلی می‌گوید: برای نخستین بار در خردادماه امسال، سفال شهرضا در محموله‌ای به همراه ترمه یزد، تابلوفرش تبریز و آبگینه قزوین به چین صادر شد البته در سال گذشته هم سفارشاتی از فرانسه، ایتالیا و آمریکا نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از سوی میراث فرهنگی و یا سایر مراکز تجاری انجام نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: همه اقدامات مانند بازاریابی، ساخت، صادرات و فروش نیز بر عهده هنرمند است.

این سخنان و گلایه هنرمندان در حالی مطرح می‌شود که رضا احسانی، وکیل دادگستری، تصریح می‌کند: از نظر قانون، هر کالایی که از مبادی رسمی کشور وارد نشده و بدون دریافت فاکتور، برگ سبز و اظهارنامه مالیاتی عرضه شود کالای قاچاق محسوب می‌شود که البته این تعریف ناقص است.

وی اضافه می‌کند: طبق ماده(۱) دستورالعمل تبصره(۴) الحاقی ماده(۱۸) قانون "مبارزه با قاچاق کالا و ارز"، کالاهای قاچاق، هر کالای تولید داخل یا وارداتی است که به صورت تجاری و برخلاف ضوابط تعیینی دولت خرید و فروش، حمل یا نگهداری شود البته خرید، فروش و حمل یا نگهداری به قصد خروج کالای قاچاق باید در مراجع ذی‌صلاح احراز شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالاهای هنری، تأکید می‌کند: کشف و ضبط محموله‌های قاچاق صنایع دستی، برعهده یگان حفاظت میراث فرهنگی است.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 362206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.