بند موشکی قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران الزام آور نیست

«پیتر جنکینز» با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «می خواهد» از توسعه «نوع خاصی از موشکها» اجتناب کند گفت: امریکا حق ندارد ایران را به نقض این قطعنامه متهم کند.

به گزارش ایمنا، «پیتر جنکینز» عضو ارشد مرکز سیاست امنیتی ژنو و سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مطلبی که در «لوبلاگ» منتشر شد، دولت‌های غربی به ویژه لندن را از بابت اتخاذ سیاست‌های دوگانه در قبال برنامه موشکی ایران، به دو رویی متهم کرد.

وی با اشاره به ادعای «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران «از توجیه آن در قالب دفاع ملی فراتر می‌رود»؛ گفت: این ادعا القا ‌کننده این موضوع است که هنجاری بین المللی برای ارزیابی اینکه آیا سامانه‌های تسلیحاتی به عنوان ابزار دفاعی استفاده می‌شوند، وجود دارد حال آنکه این امر صحت ندارد.

جنکیز گفت: هیچ توافقی بین المللی وجود ندارد که مالکیت یا خرید موشک‌های کوتاه برد، موشک‌هایی با برد متوسط ​​یا موشک های بین قاره ای را ممنوع کند. فهرستی از کشورهای دارای  موشک در سایت انجمن کنترل تسلیحات نشان می دهد که بیش از ۳۰ کشور(دولت) دارای یک یا چند نوع از این موشک ها هستند.

وی افزود: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۴ باعث ایجاد تعهدات قانونی برای همه کشورها در رابطه با ابزار پرتاب سلاح های خاص (مثل موشک ها) می شود، اما این تعهدات شامل ممنوعیت تولید و مالکیت آنها نیست.

سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل خاطر نشان کرد: من واقعا نمی توانم بگویم چه سیاستی برای ایران منطقی یا چه سیاستی غیر منطقی است. اما اگر من یک شهروند ایرانی بودم خواهان این بودم که دولتم تسلیحات بازدارنده در اختیار داشته باشد تا از حمله دولت های متخاصم  به ایران جلوگیری کند. به عنوان یک شهروند بریتانیایی، من می خواهم که دولت بریتانیا قادر به جلوگیری از حملات خصمانه علیه کشورم باشد. اگر دولت ایران معتقد است که به موشک ها به عنوان بخشی از توان بازدارنده ایران نیاز دارند، به نظر من  این اعتقاد سزاوار درک است تا محکومیت.

جنکیز گفت: نظر من کاملا متفاوت خواهد بود اگر دولت ایران خواهان دستیابی به سلاح هسته ای باشد زیرا ایران از لحاظ قانونی متعهد است از انجام این کار خودداری کند و در حال حاضر تمام کشورهای دیگر این قرارداد به آن احترام می گذارند.

وی تأکید کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران می خواهد («Call upon»)  از توسعه نوع خاصی از موشک ها اجتناب کند. «Call upon» یک قاعده از لحاظ قانونی الزام آور نیست. بنابراین ایالات متحده امریکا حق ندارد ادعا کند که ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند (همانطور که خودش این قطعنامه را نقض می کند)، یا مفاد آن را رعایت نمی کند، اما ادعا می شود عملکرد ایران با قطعنامه ۲۲۳۱  ناسازگار است یا ایران خواسته های شورای امنیت سازمان ملل را نادیده می گیرد.

منبع:مهر

کد خبر 362186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.