وزیر دفاع آمریکا هم دولت ترامپ را ترک می کند

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تغییرات پی در پی در کاخ سفید اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور و رئیس پنتاگون تا دو ماه دیگر از سمت خود کناره گیری می کند.

به گزارش ایمنا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور تا پایان ماه فوریه (اوایل اسفند) بازنشسته شده و از سمت خود کناره گیری می کند.

ترامپ در این پیام همچنین از متیس به دلیل کمک او برای اجبار متحدان آمریکا و دیگر کشورها برای پرداخت سهمشان از هزینه های نظامی مشترک تشکر و اعلام کرد که جایگزین وی به زودی معرفی می شود.

رئیس جمهوری آمریکا همواره خواهان افزایش تعهدات دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پرداخت سهمشان از بودجه این سازمان بوده است.

ترامپ همچنین از کشورهای عرب خاورمیانه همچون عربستان خواسته بود که هزینه تامین امنیتشان از سوی ارتش آمریکا و حضور در منطقه و در کشورهایی مثل سوریه را بپردازند.

موضوع کناره گیری متیس از وزارت دفاع آمریکا از مدت ها پیش مطرح شده بود اما تاکنون به گفته کارشناسان به دلیل انتخابات کنگره در این کشور و محبوبیت متیس به تعویق افتاده بود.

از روز چهارشنبه که مساله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح شد و ترامپ نیز تایید کرد که تصمیم دارد همه نظامیان کشورش را از سوریه خارج کند، احتمال کناره گیری متیس شدت گرفت.

متیس در نامه استعفای خود اختلاف نظرش با ترامپ را علت کناره گیری از این سمت عنوان کرد و خطاب به وی افزود: شما حق دارید وزیری داشته باشید که نظراتش بیشتر با شما همخوان باشد.

متیس در موضوعات بسیاری با ترامپ اختلاف نظر داشت که از مهمترین آن ها موضوع خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های واشنگتن علیه ایران بود.

این ژنرال آمریکایی ضمن مخالفت با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بارها در مصاحبه ها و در کنگره گفته بود که ایران به طور کامل به برجام پایبند بوده و تاکید کرده بود که خروج از این توافق در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

متیس همچنین به علت انتقاد شدید از ترامپ نیز مورد غضب او بود. وی پیشتر گفته بود که عقل ترامپ اندازه یک کودک کلاس پنجم و ششم است.

رسانه های آمریکایی در گمانه زنی های خود از تام کاتن و لیندزی گراهام سناتورهای جمهوریخواه و دیوید مک کورمیک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان جایگزین های احتمالی متیس نام برده اند.

ژنرال جک کین که در سال 2003 از ارتش آمریکا بازنشسته شده و پیشتر به عنوان معاون فرمانده ستاد ارتش این کشور خدمت می کرد، از دیگر گزینه های احتمالی برای وزارت دفاع کابینه ترامپ است.

منبع: ایرنا

کد خبر 362135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.