افزایش قیمت آب‌بها راهی برای استفاده نشدن آب شرب در ساخت و ساز

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در وزارت نیرو منعی برای استفاده آب شرب در ساخت و ساز وجود ندارد و تنها در خصوص تغییر تعرفه‌ها اقدام شده است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری متولی قانونگذاری در بخش آب شرب نبوده و منع قانونی برای استفاده نکردن آب شهری در ساخت و ساز ندارد، بنابراین تنها راهکار الزام استفاده نکردن آب شرب در ساخت و ساز، وضع قوانین مشخص در مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: در مقررات ملی ساختمان پیرامون هدر رفت انرژی مباحثی مطرح و به صورت کامل مدون شده است، اما چارچوب یا قانون مدون برای استفاده نکردن آب شرب نداریم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: کمبود آب شیرین معضلی جدی است که دست کم زندگی یک پنجم جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و این میزان به دلایلی مانند افزایش جمعیت، مدیریت نادرست، رشد شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه بکارگیری مفاهیم و فن آوری‌های نوآورانه برای حل کردن این مسئله مهم بسیار حیاتی و ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن متوسط بارندگی در اصفهان یکی از این روش‌های نوآورانه که لازم است دستگاههای متولی به آن توجه جدی داشته باشند، جمع‌آوری متمرکز «آب خاکستری» است که استفاده مجدد از آن در ساخت و ساز و آبیاری فضای سبز باعث کاهش خسارت زیست‌محیطی ناشی از خشکسالی می‌شود.

 حسینی‌نیا با بیان اینکه در معاونت شهرسازی مطالعات و تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌ها در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در این طرح بخشی از آن معماری و شهرسازی پایدار و اکولوژیک و در بخش‌هایی دیگر تصفیه فاضلاب و آب خاکستری را مورد تاکید قرار می‌دهد و امکان‌سنجی تصفیه فاضلاب خاکستری نیز بر اساس اطلاعات مربوط به میزان فاضلاب خاکستری هر واحد ساختمانی، هزینه تصفیه و نوع مصرف آب تصفیه شده و میزان آن انجام خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان با همکاری مدیران و کارشناسان نظام مهندسی استان و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در کارگروه تدوین سند بازچرخانی آب خاکستری حضور فعال دارد، گفت: در حال حاضر این کارگروه تمرکز بر آنالیز اقتصادی، فنی و اجرایی بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان‌های جدید الاحداث با تاکید بر ساختمان‌های گروه «ج» و «د» دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: با پیشنهاد شهرداری اصفهان دو موضوع ایجاد شرایط انتقال آب خاکستری تولید شده به شبکه آبیاری فضاهای سبز به منظور زنده نگهداشتن فضاهای سبز در شرایط بحرانی و استفاده در سایر مصارف شهرداری و امکان استفاده بخشی از آب خاکستری بازیافت شده در مواردی از قبیل فلاش تانک و کولرها با توجه به استانداردهای بهداشتی و زیست‌محیطی مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر 362126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.