نظام آموزش و پرورش تا به مطالبه عمومی تبدیل نشود سامان نمی‌گیرد

کاشان - وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین هدف و ماموریت آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان را برای پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی و فردی که فردا باید عهده‌دار آن شوند آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، سید محمد بطحایی، طی سفر یک روزه خود به پایتخت کتاب ایران جهت کلنگ‌زنی و پرده‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام مجمع خیرین مدرسه سازدر سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار کرد: یکی از انتقادات وارده به آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان را  نه تنها برای امروز مهیا نمی سازد بلکه براساس مدل‌های گذشته آماده می‌کند.

وی، مهمترین مولفه در تحول نظام آموزش و پرورش را تمرین دانش‌ها و مهارت‌ها که دانش‌آموزان بایستی فراگیرند دانست و افزود: تمرین مهارت‌ها منجر به آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی و کسب تجربه بهتر می‌شود.

 وزیر آموزش و پرورش، مهمترین عاملی را که بایستی در نظام آموزش تغییر ایجاد کند، تمرین مهارت‌ها در کنار آموزش‌هایی دانست که دانش‌آموزان باید فراگیرند و گفت: صبوری کردن، کنترل خشم و عصبانیت، گرفتن دست دیگران، همکاری، نیکوکاری، احترام به بزرگترها، مدارا کردن و کمک کردن به دیگران از جمله عوامل ضروری در تمرین و یادگیری دانش‌آموزان در مدارس است.

بطحایی اظهار کرد: متاسفانه جای اینگونه مهارت‌ها در مدارس کمرنگ شده که بایستی یکسری مفاهیم شناختی در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود، البته جای بسیاری از همین عوامل درمدارس متوسطه نیست، بلکه در مقاطع عالیه و دانشگاهی است.

وی، تصحیح محتوا در نظام آموزش و پرورش و مرتبط بودن آن با نیازهای دانش‌آموزان را از مهمترین عوامل موثر در رفع مشکلات آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: مدرسه بایستی به عنوان زندگی دانش‌آموزان معرفی شود ، معلم خوب می‌تواند در جذب دانش‌آموز کنار دوستان و مدرسه بسیار تاثیرگذار بوده و فضای آموزشی مطلوب نیز جهت انگیزه بیشتر آنها به محیط مدرسه نیز موثرتر باشد.

 بطحایی، ضمن ابراز تاسف درباره مدارس و کلاس‌هایی که هنوز از بخاری‌های غیرایمن استفاده می‌ کنند، تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش تا به مطالبه عمومی تبدیل نشود سر و سامانی نخواهد گرفت.

وی، ضمن تسلیت به خانواده دانش آموزانحادثه  مدرسه زاهدان ادامه داد: تا زمانیکه این صحنه‌های دلخراش در کشور مشاهده شود مشکلات تمام شدنی نخواهد بود.

به گفته وی، زمانیکه درخواست مردم از شهردار به جای آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر، نوسازی مدارس فرسوده و در حال تخریب باشد کشور به مرز توسعه نزدیک خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تجربه نشان داده اگر چشممان به بودجه دولت باشد تا ۸ یا ۹ سال آینده نیز با این بودجه اختصاصی آموزش و پرورش نخواهیم توانست بخاری‌های غیرایمن را از مدارس حذف کنیم.

بطحایی، استرس دانش‌آموزان برای کنکور و اخذ رتبه‌های برتر و برگزیده را سم مهلک برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: تبلیغ اینگونه موضوعات در رسانه‌ها برای دانش‌آموزان یک عطش کامل ایجاد می‌کند که با روش بهتر و مطلوب می‌توانیم نشانه‌های خطر را از آنها دور کنیم.

به گزارش ایمنا، افتتاح، کلنگ‌زنی و پرده‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان، رونمایی از پوستر استودیو ضبط برنامه‌های خیرین مدرسه‌ساز با عنوان " راه بی‌پایان" و تجلیل و تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز از جمله برنامه‌های سفر یکروزه وزیر آموزش و پرورش به کاشان بود.

کد خبر 362117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.