ایستادگی تا گرفتن مجوز احیای زاینده‌رود

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های مختلفی در حوزه رفع مشکل آب استان انجام دادند، اما شرکت نکردن در جلسات علنی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه مجلس و تجمع در منزل امام جمعه اصفهان، مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از آنکه با گذشت بیش از ده روز از استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به تصمیم سازمان برنامه و بودجه برای حذف هزینه پروژه‌های آبرسانی استان اصفهان در ردیف بودجه سال ۹۸ دولت، آنها شاهد هیچ تصمیم و اقدام جدی از سوی دولت و مجلس برای رسیدگی به اعتراض خود نبودند، نمایندگان مستعفی تصمیم گرفتند روز یکشنبه-۲۵ آذرماه- در اعتراض به این بی‌توجهی و برای نشان دادن عزم و جدیت خود در استعفا، به جای حضور در جلسه علنی مجلس به دیدار نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بروند.

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به دلایل تجمع  نمایندگان اصفهان در منزل آیت‌الله طباطبایی‌نژاد به خبرنگار ایمنا گفت: نمایندگان مستعفی اصفهان انتظار داشتند دولتمردان پیگیر مطالبات باشند، اما این مسأله صورت نگرفت، به همین دلیل به جای حضور در جلسه علنی مجلس، نزد آیت الله طباطبایی‌نژاد رفتیم تا به همفکری و تبادل نظر بپردازیم.

دیدار با رییس مجلس

بعد از این تجمع اعتراضی بود که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه با نمایندگان مستعفی اصفهان و رسیدگی به مطالبات آنها در روز دوشنبه-۲۶ آذرماه- خبر داد. در این دیدار، اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان دغدغه‌های خود را در مورد مشکلات آب در اصفهان مطرح کردند و بر حل این مشکل به ویژه در حوزه حل مشکلات آب شرب برخی شهرها تأکید کردند.

ابوالفضل ابوترابی در تشریح جلسه روز دوشنبه نمایندگان مستعفی استان اصفهان با علی لاریجانی، به خبرنگار ایمنا گفت: در این جلسه بنده و آقایان موسوی لارگانی و کامران در مورد مشکل آب شرب استان اصفهان صحبت کردیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: رییس مجلس بعد از شنیدن  صحبت‌های نمایندگان اصفهان وعده داد در مورد مشکل آب شرب اصفهان با رییس جمهور صحبت کند.

درخواست لاریجانی از نمایندگان اصفهان

سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر نمایندگان استان بود که بعد از جلسه با لاریجانی در مورد مباحث مطرح شده اظهار نظر کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: ‏‏«امروز همراه با دیگر نمایندگان استان اصفهان در جلسه‌ای که با دعوت ‫رییس مجلس برگزار شد، شرکت کردیم.‏ آقای لاریجانی از نمایندگان ‫استان اصفهان درخواست کرد که در جلسات مجلس حضور پیدا کنند و قول داد شخصا موضوع ردیف سامانه دوم و تونل گلاب را در لایحه ‫بودجه ۹۸ پیگیری کند».

یک نامه اثرگذار!

حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نامه امضا شده توسط نمایندگان مستعفی مبنی بر ایجاد ستاد احیای زاینده‌رود، گفت: در دیدار با لاریجانی قرار شد رئیس مجلس در ارتباط با این نامه با رئیس جمهور صحبت کند و اگر در هیئت دولت یا جلسه سران تصویب شود ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل خواهد شد.

نامه ای که بر خلاف درخواستهای پیشین نمایندگان اصفهان این بار از قضا عملی هم شد و حسن روحانی شامگاه سه شنبه در نامه ای به جهانگیری وی را موظف کرد تشکیل ستاد احیای زاینده رود و بررسی مشکل آب شرب اصفهان را در جلسه هیات دولت پیگیری کند.

رفع مشکل آب اصفهان با مشارکت ۵۰-۵۰ دولت و بخش خصوصی

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، چادگان و فریدون‌شهر نیز از جلسه تعداد زیادی از نمایندگان استان با نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در روز سه شنبه-۲۷ آذرماه- خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد بحث آبرسانی به تمام شهرهای استان با اجرایی شدن سامانه دوم از طریق مشارکت ۵۰-۵۰ بین دولت و بخش خصوصی عملیاتی شود، که این توافق هم انجام شد.

وی افزود: بر این اساس، آقای دکتر عدل، معاون دکتر نوبخت به همراه آقای میرمحمد صادقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان و تعدادی از نمایندگان استان جلسه‌ای با بخش خصوصی داشتند و انشاء‌الله این توافقات اجرایی می‌شود.

حضور در مجلس به حکم مسئولیت شرعی

در نهایت پس از آنکه نمایندگان مستعفی اصفهان در جلسات علنی روز یکشنبه و سه شنبه شرکت نکردند، صبح چهارشنبه برنامه تا حدی تغییر کرد و  تعدادی از آنها در جلسه علنی مجلس شرکت کردند، حرکتی که مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی آن را به عنوان «پس گرفتن استعفای نمایندگان اصفهان» تعبیر کرد.

با این وجود نمایندگان اصفهان همگی این مسأله را تکذیب کردند؛ حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون حضور تعدادی از نمایندگان استان در صحن علنی روز چهارشنبه-۲۸ آذرماه- مجلس اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان استان به اصرار نمایندگان ما بقی استان‌ها و برای منحل نشدن جلسه امروز مجلس به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در این جلسه شرکت کردند؛ اما این حضور در صحن به معنای باز پس گیری استعفا نیست،  ما بقی نمایندگان استان نیز  برای حضور در صحن  مجلس منتظر عملی شدن در خواست های نمایندگان از طرف دولت هستند.

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان که از جمله نمایندگان شرکت کننده در این جلسه بود، در تذکری مستند به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد:‌ آقای پزشکیان در جلسه صبح امروز گفت که نمایندگان اصفهان استعفایشان را پس گرفتند، در صورتی که ما هیچکدام استعفایمان را پس نگرفتیم؛ بلکه بیرون جلسه بودیم دو نفر از اعضای هیات رییسه به ما گفتند جلسه به حد نصاب نمی‌رسد، ما هم بر اساس مسئولیت شرعی و این که حضور نداشتن ما باعث تعطیلی مجلس نشود در جلسه حضور پیدا کردیم.

کد خبر 362106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    1 0
    زاینده رود مال اصفهانه که دادنش به دیگران