اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی است

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: باتوجه به اینکه اصفهان بیش از ۱۹۰ رشته صنایع دستی فعال دارد و یک سوم از گستره صنایع دستی جهان را در خود جای داده است، باعث شده اصفهان علاوه بر اینکه نام شهر خلاق را با خود همراه دارد به عنوان یکی از دو شهر صنایع دستی جهان نیز قلمداد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عصر امروز ۲۹ آذرماه، محمد حسین قورچانی، مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در آئین افتتاحیه اولین نمایشگاه بین المللی صنایع خلاق با تشکر از مدیران شهری گنبدکاووس، گز و برخوار، بندر عباس، یاسوج، سنندج، سمنان و یزد که در این مراسم حضور داشتند، اظهار کرد: هر قطعه ای از ایران قابلیت قرارگیری در شبکه شهر خلاق را دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان در سال ۹۴ به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست، گفت: این شبکه در حوزه های ادبیات، فیلم، خوراک، موسیقی، هنرهای رسانه ای، طراحی، صنایع دستی و هنرهای مردمی عضو می‌پذیرد.

پایه ریزی اقتصاد اصفهان بر مبنای صنایع خلاق

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان از گذشته این قابلیت‌ها را داشته، گفت: این ویژگی ها هنوز در اصفهان استمرار دارد و ما می بینیم که در تیمچه‌ها و بازارهای اطراف میدان نقش جهان هنوز صنایع دستی را مشاهده می‌کنیم که به شهرهای اطراف نیز گسترش یافته است.

قورچانی با بیان اینکه یکی از پایه‌های اقتصاد خلاق صنایع خلاق است، افزود: اقتصاد اصفهان از گذشته بر مبنای صنایع خلاق پیش می رفت پس اکنون هم می توان این ویژگی شهر را بیدار کرد.

وی با تاکید براینکه "شهر خلاق" برای اصفهان فقط یک عنوان است و اگر تنها به چشم یک عنوان به آن نگاه کنیم، گفت: اصفهان گاها اینقدر بزرگ است که اسامی و عنوان ها در قبال آن گم می‌شود، اصفهان بیش از ۲۰ عنوان مختلف دارد که گاها هم پوشانی دارد.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: تنها برخی از عناوین اصفهان دارای مفهوم هستند و چارچوب نظری دارند، و شهر را به سمت توسعه خاصی حرکت می‌دهند.

«اقتصاد خلاق»، اصفهان را به سمت توسعه پایدار پیش می برد

قورچانی با تاکید بر اینکه  شهر خلاق به دنبال توسعه پایدار شهری است، گفت: مفهوم توسعه پایدار مفهومی است که کمتر روی آن بحثی هست و اصفهان باید به سمت توسعه پایدار رود ولی توسعه پایدار فقط با گفتن و حرف زدن ایجاد نمی‌شود.

 وی افزود: ما نیازمند آن هستیم که اقتصادمان را به گونه ای تعریف کنیم که توسعه پایدار را رقم بزند و چاره ای نداریم جز اینکه به سمت اقتصاد خلاق حرکت کنیم.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان سیاست خود را بر پایه اقتصاد خلاق گذاشته و با توجه به زیرمجموعه هایی که دارد از جمله نظام ایده و پیشنهادات، خلاقیت و نو آوری و فناوری و نوآوری به دنبال اقتصاد خلاق است که علاوه بر مفاهیم دانش بنیان، شهروندان را در اداره امور شهر مشارکت دهد.

قورچانی افزود: امسال چهارمین سال قرار گرفتن اصفهان در شبکه شهر خلاق است و سال بسیار مهمی برای ماست زیرا باید ارزیابی خود را در این زمینه به شبکه شهر خلاق ارائه دهیم؛ پس چه بهتر که رویدادهای زیادی در این زمینه داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت شورای اسلامی شهر اصفهان، با لایحه حمایت از صنایع خلاق و لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها و فرایندهایی همچون شورای عالی و چرخه فناوری که در شهرداری اصفهان ایجاد شده، شاهد حرکت اصفهان به سمت شهر خلاق باشیم.

کد خبر 362105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.