از مزایای برجام به خوبی استفاده نشد/نقش مؤثر شهرداری اصفهان در توسعه دیپلماسی شهری

شهرضا – رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: پس از انعقاد معاهده برجام فرصت مناسبی برای رشد اقتصادی در کشور فراهم شد، اما به دلیل نبود زیرساخت مناسب از آن استفاده نشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، علیرضا سالاریان عصر امروز (پنجشنبه) در جلسه بررسی راهکارهای رفع موانع صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی محصولات این شهرستان، اظهار کرد: در کشورهای مختلف از ظرفیت وزارت امور خارجه برای مسائل مختلف ازجمله رونق اقتصادی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه توانمندی ایران در تولید محصولات مختلف به خوبی معرفی نشده است، تصریح کرد: فعالیت مستمر دیپلماسی کشورهای دیگر در تصاحب بازارهای مختلف شگفت‌انگیز است، این در حالی است که جاذبه‌های توریستی و تاریخی و فرهنگی ایران، می‌تواند به برندهای جذابی برای سرمایه‌گذران خارجی تبدیل شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به وجود جاذبه‌های مختلف توریستی در شهرستان شهرضا، تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا مزیت‌هایی مانند سفال، انار، اماکن مذهبی مثل امامزاده شاهرضا(ع) و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این شهرستان به دیگر کشورها معرفی شود.

سالاریان گفت: وزارت امور خارجه نمایندگی‌هایی را در تعدادی از شهرستان‌های مرکز استان کشور ایجاد کرده تا به این وسیله مسائل و مشکلات مردم در حوزه امور خارجه و مناسبات جهانی پیگیری شود.

وی پیگیری امور مربوط به دیپلماسی شهری، اقتصاد، صادرات و واردات محصولات و مسائل کنسولی را از وظایف نمایندگی‌های وزارت امور خارجه برشمرد و افزود: در شهر اصفهان با همکاری دکتر نوروزی و عوامل شهرداری، گام‌های مؤثری برای توسعه دیپلماسی شهری و توسعه اقتصادی برداشته شده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی، تأکید کرد: متأسفانه ضعف در شیوه بازاریابی محصولات و عدم برندسازی مناسب باعث شده تا توان رقابت تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی کاهش یابد.

سالاریان با بیان اینکه مسئولان شهرستانی با ظرفیت‌های نمایندگی‌های وزارت امور خارجه آشنا نیستند، خاطرنشان کرد: با استفاده از این دفاتر نمایندگی می‌توان، ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری، صنایع دستی و بومگردی را به دیگر کشورهای معرفی کرد.

وی یادآور شد: پس از انعقاد معاهده برجام فرصت مناسبی برای رشد اقتصادی در کشور فراهم شد، اما به دلیل نبود زیرساخت مناسب از آن استفاده نشد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از شرکت‌های خصوصی برای صادرات محصولات کشاورزی، اظهار کرد: برندسازی این محصولات با شرکت‌های خصوصی و بازاریابی فروش آن‌ها بر عهده وزارتخانه صنعت معدن تجارت و سازمان میراث فرهنگی است.

سالاریان با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین بازار عرضه محصولات ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه است، تصریح کرد: حضور گردشگران در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، زمینه مناسبی برای معرفی فرهنگ ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: وجود دلالان در مسیر صادرات محصولات داخلی باعث می‌شود تا سود تولیدکننده داخلی کاهش یافته و از سوی دیگر، بهای تمام شده این محصولات نیز در خارج از کشور افزایش یابد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان عدم تسلط به زبان‌های خارجی را از دیگر موانع بازاریابی و صادرات مناسب محصولات داخلی دانست و افزود: در بعضی از کشورهای خارجی محصولات مختلف را با زبان‌های مختلف به مشتریان معرفی می‌کنند که این مسئله باعث افزایش شمار خریداران محصولات آنان می‌شود.

سالاریان با اشاره به راه‌اندازی پرتال سرمایه‌گذاری اصفهان، اظهار کرد: این اقدام صدور مجوز سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات را آسان کرده است.

وی با بیان اینکه تهیه برشورهای معرفی هر شهر به زبان‌های زنده دنیا، نقش مؤثری در جذب توریست و سرمایه‌گذار خارجی دارد، یادآور شد: این اقدم زمینه انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

کد خبر 362096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.