قوه قضاییه در رابطه با حقوق بشر فعالانه عمل کند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران گفت: از آنجا که بیشتر مباحث مطرح شده درباره نقض حقوق بشر معطوف به عملکرد قوه قضائیه است، باید این قوه و به خصوص ستاد حقوق بشر آن فعالانه تر عمل کرده و به اتهامات پاسخ بدهند.

محمد علی پورمختار در گفت‌وگو با ایمنا خاطرنشان کرد: علاوه بر قوه قضائیه، دولت و به خصوص وزارت خارجه و همچنین مجلس نیز در این زمینه باید فعال باشند.

وی افزود: اما متاسفانه از ظرفیت نمایندگان درست استفاده نمی شود. به طوریکه باید گفت کمیسیون قضایی مجلس نه تنها بی اطلاع، بلکه خوابیده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جای تاسف دارد که مجلس هیچ جایگاهی در این قضایا ندارد. در حالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه نهاد مردمی است، می تواند در رفع اتهامات و تنویر افکار عمومی موثر باشد،اما از این ظرفیت استفاده درستی نمی کنیم.

وی درباره انگیزه غرب از اقدامات حقوق بشری تصریح کرد: نگاه غرب به ویژه اروپا و آمریکا به مسایل حقوق بشری با واقعیت ها و رفتارهای آنها در تضاد است. بحث حقوق بشری که در منشور سازمان ملل آمده و ساختار جداگانه ای را هم دارد، به ابزار سیاسی برای فشار به کشورهای مستقل تبدیل شده است.

پورمختار تاکید کرد:به همین دلیل طی ۴۰ سال گذشته، مدام از این حربه برای فشار به ایران استفاده شده و بارها ایران را به نقض حقوق بشر متهم کردند. این در حالی است که ریشه حقوق بشر در اسلام است و در قرآن کرامت انسانی مورد توجه قرار گرفته و بارها و بارها به پیامبر وحی آمده که انسان را تکریم کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در ادامه افزود: در کشورهای دیگر حقوق بشر نقض می شود، اما واکنشی از سوی غرب صورت نمی گیرد. نزدیک ترین این کشورها هم عربستان است که هیچ گونه سوسویی از دموکراسی در آنجا دیده نمی شود و همیشه هم مورد حمایت غرب است. چراکه منافع اقتصادی غرب را تامین می کند. 

کد خبر 362089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.