۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
تولد مهر در شب یلدا

چند هزار سال پیش که آریایی ها وارد ایران شدند جشن شب یلدا را با خود آوردند و در اثر گذشت زمان این جشن با آیین زرتشتی در هم آمیخت و آداب طبیعت و آداب دینی در کنار یکدیگر مهر را آفرید که تولد مهر را شب یلدا می‌نامند.

به گزارش خبرنگارایمنا، بهارفصل جشن و شادی تابستان فصل برداشت و پاییز فصل استراحت و زمستان فصل کاشت است. تغییر طبیعت در کوشش و تلاش، کاشت و برداشت انسان ها تاثیر گذار و تغییر فصول تغییر زندگی بوده است.

اصغرمحمودآبادی درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شب اول دی ماه خورشید در آخرین نقطه ای که تابش نور به زمین کم است قرار می‌گیرد در نتیجه اول دی ماه مجددا خورشید زمین را نورباران می‌کند و شب اول دی ماه را ولادت خورشید یا تولد مهر و روز اول دی را دیدار با خورشید می دانستند و از اول دی ماه روز ها بلندتر می شود.

وی افزود: در این زمان کار و تلاش بیشتر می شد چرا که در زمان گذشته برق نبوده و فعالیت انسان ها از طلوع آفتاب تا غروب خورشید بود و زمانی که روز ها بلندترمی شد فعالیت انسان ها هم بیشتر می شد.

این استاد تاریخ تصریح کرد: شب یلدا شب مقدسی برای ایرانیان است که با جشن سرور خانواده ها همراه بود آن ها یا در میدان شهر جمع می شدند یا خانواده ها به خانه بزرگ فامیل می‌رفته اند

محمودآبادی گفت: ایرانیان زیر کرسی می‌نشستند و با نقل و آجیل و میوه جات باقی مانده از فصول گذشته از هم پذیرایی می‌کردند. تا پاسی از شب چراغ ها روشن بوده تا در مقابل غول تاریکی که اهریمن است پیروزی نور و خورشید را جشن بگیرند.

وی معتقد است که میزبانی در شب یلدا سخت شده است چرا که تمام هزینه ها روی دوش میزبان است و در گذشته هر خانواده برای خود خوراکی می آورده و به قول امروزی ها پیکنیک بوده البته پیکنیکی در شب یلدا.

این استاد تاریخ با اشاره به اشعار سراسر امید و زیبایی حافظ خاطرنشان کرد:حافظ خوانی و تفعل به حافظ پس از اسلام به شب یلدا اضافه گردیده است چرا که مردم ایران به حافظ اعتقاد دارند و معتقدند که این شاعر به دلیل اینکه حافظ قرآن بوده است در کلام و بیانش ارزش های انسانی و الهی نهفته است.

کد خبر 362072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.