۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
میوه کاکتوس؛ خشن ولی درمانگر

چنانچه جزو میلیون‌ها نفری هستید که با شنیدن نام کاکتوس، گیاهی وحشی، خاردار و بی‌خاصیت در بیابانی داغ و بدون آب به ذهنتان می‌آید، جالب است بدانید که میوه کاکتوس خاصیت‌های گفته نشده بسیاری دارد.

به گزارش ایمنا، کاکتوس، گیاهی با طبیعت سخت که در انواع و اقسام گوناگون در آب و هوای گرم رشد می‌کند و البته نیاز آن به نور و آب هم به حدی کم است که از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به نگهداری گل و گیاه در خانه به حساب می‌آید. این گیاه در شرایط مناسب می‌تواند گل‌های فصلی مختلفی نسبت به نوع خود تولید کند که همان میوه کاکتوس هستند. این میوه‌ها که در رنگ‌های مختلفی از سبز تا قرمز تیره وجود دارند، دارای خواص درمانی منحصربه‌فرد و اعجاب انگیز و سرشار از گنجینه‌های ارزشمندی هستند که کمتر کسی از آن اطلاع دارد.  

معمول‌ترین میوه کاکتوس که در ایران با نام‌های گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس یافت می‌شود، رنگ قرمز بنفش و ظاهری بیضی شکل با پوستی ضخیم و پر از خارهای ریز دارد که جدا نشدن کامل آن‌ها در حین مصرف باعث ایجاد ناراحتی‌هایی در گلو، مری و معده می‌شود. البته این میوه بسیار آلرژی‌زا است و مصرف آن در کودکان و افراد حساس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود ولی دارای کلسیم، فسفر، سدیم، زینک، سلنیوم، فیبر، بتاکاروتن، ویتامین‌های A ،C ،E، کلسیم، آهن، مواد مغذی، کارتینوئید و آنتی‌اکسیدان است که به آن اثرات درمانی فراوانی می‌دهند.

از جمله می‌توان به مقابله با آسیب سلول‌های مغزی و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و سم‌زدایی کبد و طحال اشاره کرد. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در میوه کاکتوس با سرطان مقابله کرده و به کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه داشتن قلبی سالم کمک می‌کند و فیبر موجود در آن با کاهش قند خون و پیشگیری از ذخیره چربی در بدن سبب جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو و چاقی می‌شود و بدین صورت به تناسب اندام نیز کمک می‌کند.

دیگر اینکه این میوه ضد التهاب است و با کمک در جریان گردش خون به التیام زخم‌ها سرعت می‌بخشد. از سوی دیگر هم مقوی دستگاه گوارش و تقویت کننده سیستم ایمنی است و به این ترتیب، امکان مقابله راحت‌تر با عفونت‌ها را به بدن می‌دهد. جالب است بدانید که این میوه خاصیت ضد پیری بالایی دارد و با جلوگیری از آسیب به سلول‌های پوستی با عوامل پیری پوست مقابله می‌کند.

کد خبر 362039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.