طرح نظارت بر توافق هسته‌ای آمریکا با عربستان به کنگره رفت

قانونگذاران دو حزب آمریکایی جمهوریخواه و دموکرات طرحی ارائه کردند که بر اساس آن کنگره اختیارات و نظارت بیشتری بر هر گونه توافق احتمالی میان آمریکا و عربستان در زمینه همکاری هسته‌ای خواهد داشت.

 به گزارش ایمنا، سناتور دموکرات «ادوارد مارکی» و سناتور جمهوریخواه «مارکو روبیو» این طرح را به سنا ارائه کرده اند. «برد شرمن» نماینده دموکرات و «لوک مسر» نماینده دموکرات نیز طرح مشابهی را به مجلس نمایندگان برده اند.

سناتور مارکی گفت: این طرح اعمال نظارت های اساسی را ایجاد کرده و باعث خواهد شد تا مطمئن شویم که عربستان سعودی هرگز به کمک فناوری و مواد آمریکایی بمب اتم نخواهد ساخت و کنگره در این زمینه حرف آخر را خواهد زد.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تمایل دارد فناوری هسته ای را به عربستان منتقل کند، اما پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول گفت‌وگوها در مورد همکاری های هسته ای با ریاض تحت نظارت و بررسی بیشتر قرار گرفته است.

ترامپ به حفظ روابط نزدیک با عربستان علاقه‌مند است، اما برخی از هم حزبی های وی به دموکرات هایی پیوسته اند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را عامل قتل خاشقچی می دانند.

«قانون هیچ سلاح هسته ای برای عربستان» که توسط قانونگذاران دو حزب اصلی آمریکا ارائه شده است، تاییدیه مجلس نمایندگان و سنا برای اجرای «توافق ۱۲۳» با عربستان را الزامی می کند. طبق این توافقنامه، آمریکا در زمینه فناوری انرژی هسته ای صلح آمیز، تجهیزات و مواد مورد نیاز با عربستان همکاری می کند.

احتمال نمی رود که طرح جدید قانونگذاران در کنگره فعلی و پیش از آغاز ماه ژانویه به تصویب برسد، اما این طرح در صورتی که در کنگره آتی به تصویب برسد نظارت بیشتری بر هر گونه توافق میان آمریکا و عربستان اعمال خواهد کرد. طرح قانونگذاران همچنین خواهان آن است که قبل از تایید هر توافقی عربستان جزئیات قتل خاشقچی را منتشر کند.

به نوشته رویترز، این نگرانی وجود دارد که عربستان از توان هسته ای برای تولید سلاح هسته ای استفاده کند. این نگرانی ها زمانی شدت گرفت که بن سلمان ماه مارس در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس اظهار کرد که اگر ایران دنبال سلاح هسته ای باشد عربستان نیز تسلیحات اتمی تولید می کند.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا ماه گذشته برای گفت وگو در خصوص توافق احتمالی با سعودی ها به عربستان رفت. تلاش دولت ترامپ برای انتقال فناوری به عربستان حاکی از استاندارد دوگانه واشنگتن در خصوص فعالیت های هسته ای صلح آمیز سایر کشورها از جمله ایران است. آمریکا در حالی که ب

ای انتقال فناوری هسته ای به عربستان تلاش می کند از سوی دیگر سعی دارد از فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران جلوگیری کند.
در همین راستا، ترامپ در ماه اردیبهشت امسال از توافق هسته ای که فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است، خارج شد. اقدام وی با مخالفت گسترده جهانی از جمله متحدان اروپایی واشنگتن مواجه شد.

منبع:ایرنا

کد خبر 362037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.