از بودجه تاریخی عربستان تا سوگند خانم رییس جمهور پرحاشیه

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما تقویت مناسبات پاکستان و قطر، تصویب بزرگترین بودجه تاریخ عربستان، روی کار آمدن نخستین رییس جمهور زن در گرجستان و دیدار روحانی و اردوغان از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی، با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

اردوغان: قاتل خاشقجی را می‌شناسم

اردوغان

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه -۲۳ آذرماه- در اولین کنفرانس قضایی دادگاه‌های قانون اساسی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: فایل‌های صوتی نشان می‌دهند که نزدیک‌ترین افراد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی دست دارند. عامل این جنایت برای من شناخته شده است. پس موضوع را علنی کنید.

وی گفت: نمی‌توانیم از موضوع قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بگذریم. این مسئله از تمامی ابعاد واضح است. متأسفانه برخی کشورها در جهان اسلام واقعیت را درچارچوب حق و عدالت بیان نکردند. دادستان کل عربستان در جریان سفرش به ترکیه هیچ اطلاعاتی به ما ارائه نکرد. دیدیم که دیروز در سنای آمریکا چه اتفاقی افتاد. مسئله تنها به این ختم نخواهد شد بلکه ادامه خواهد داشت. ما به آمریکایی‌ها و سازمان اطلاعاتشان اطلاعات درباره قتل خاشقجی را دادیم و آماده‌ایم به هر کسی که بخواهد این اطلاعات را بدهیم. هدف ما تحقق عدالت است.

ترکیه صاحب ۱۲۰ فروند اف ۳۵ می شود

اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یک شنبه- ۲۵ آذرماه- با اشاره به مشارکت ترکیه در ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ گفت: ترکیه ۱۲۰ فروند جنگنده دریافت می‌کند و در ساخت این جنگنده‌ها بخشی از قطعات توسط کشورمان ساخته می‌شوند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما تروریست‌ها را در گودال‌هایشان دفن خواهیم کرد.

اعلام آمادگی قطر برای حل بحران با کشورهای عرب همسایه

وزیر خارجه قطر

محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز دوشنبه -۲۶ آبانماه - تاکید کرد، طرح امیر کویت برای میانجیگری میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل پافشاری کشورهای تحریم‌کننده بر موضعگیری‌های خود تاکنون نتیجه‌ای نداشته و دوحه آماده گفت‌وگویی سازنده برای حل این بحران است.

وزیر خارجه قطر پس از امضای توافقنامه‌هایی میان قطر و سازمان ملل در حاشیه هجدهمین کنفرانس دوحه که برای دو روز ادامه داشت، گفت: ما تاکید کردیم که از گفت‌وگوی سازنده متکی بر اصل گفت‌وگوی متقابل و رویکرد مشترک برای اصل اختلافی که از آن صحبت می‌کنند، استقبال می‌کنیم، اما آنها هیچ‌گونه دلیل مشخصی ارائه نمی‌دهند.

وی اظهار کرد: مخالفت کشورهای تحریم‌کننده با گفت‌وگو بزرگترین دلیل برای نادرستی اتهاماتی است که علیه قطر مطرح می‌کنند، در حالی که قطر آرامش خود را حفظ کرده و مردم این کشورها با آنچه به مردم قطر تحمیل شد، مواجه نشدند.

وزیر خارجه قطر درباره آینده بحران منطقه خلیج فارس نیز بار دیگر بر حمایت کشورش از میانجیگری کویت به عنوان مرکز تمامی طرح‌هایی که از سوی کشورهای دوست به آن مطرح می‌شوند، تاکید کرد.

نخستین رییس جمهور زن گرجستان سوگند یاد کرد

سالومه زورابیشویلی

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری منتخب گرجستان روز دوشنبه- ۲۶ آبانماه- در جریان مراسم سوگند ریاست جمهوری در حالی وعده وحدت در کشور را داده که معترضان اپوزیسیون علیه وی دست به راهپیمایی زدند.

زورابیشویلی نخستین رئیس جمهوری زن در گرجستان، متولد فرانسه و مورد حمایت حزب حاکم "آرزوی گرجستانی" است، با ۵۹.۵ درصد آرا موفق شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که ماه گذشته میلادی برگزار شد، پیروز شود، اما اپوزیسیون می‌گویند که این انتخابات با تقلب همراه بود و ناظران بین‌المللی نیز می‌گویند که وی از منابع دولتی به صورت ناعادلانه استفاده کرده است.

وی در سخنرانی ضمن وعده دادن برای سازش سیاسی و تعمیق روابط با ناتو و اروپا  گفت: می‌دانم که احزاب مختلف عقاید متفاوتی درباره به رسمیت شناختن من به عنوان رئیس جمهور دارند، اما من این مسئولیت را برای تمامی گرجستانی‌ها پذیرفته‌ام.

وضعیت وزرای کشور و دفاع عراق در هاله‌ای از ابهام 

پارلمان عراق

پارلمان عراق روز سه شنبه- ۲۷ آبانماه- با تعیین نوری الدلیمی به عنوان وزیر برنامه ریزی و قصی السهیل به عنوان وزیر آموزش عالی و عبدالأمیر الحمدانی به عنوان وزیر فرهنگ، سه وزیر جدید کابینه این کشور را تعیین کرد.  اما پس از این انتخاب‌ها، مجدداً حد نصاب تعداد نمایندگان پایین آمد تعیین تکلیف دو پست وزیر کشور و وزیر دفاع به تعویق افتاد.  جلسه بعدی روز پنج شنبه برگزار خواهد گردید. 

تعیین وزرای کشور و دفاع در عراق بحران سیاسی را میان فراکسیون‌ها ایجاد کرده است.

دیدار رییس پارلمان عراق با همتای سعودی‌اش درباره تحکیم روابط

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق روز سه شنبه- ۲۷ آبانماه- در سفرش به عربستان با همتای سعودی خود درباره تحکیم روابط دوجانبه گفتگو کرد و در نشست خبری پس از دیدار با عبدالله بن محمد بن ابراهیم آل الشیخ، رئیس پارلمان عربستان از نقش "حمایتی" ریاض از عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی و در راس آن داعش قدردانی کرد.

الحلبوسی گفت: "عراق به لطف حمایت عربستان در بیرون راندن داعش از کشورش مرحله دشواری را پشت سر گذاشته است".

وی تمایل خود را به داشتن آینده پیشرفته‌ای در همکاری میان دو طرف ابراز کرد و گفت، عراق در مرحله مربوط به بازسازی نیازمند همکاری با دوستان خود و در راس آنها عربستان است.

الحلبوسی در نشست خبری گفت، با همتای خود اهمیت تحکیم روابط دوجانبه میان دو کشور در سطوح مختلف و زمینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و توسعه مبادلات تجاری به هنگام گشایش گذرگاه‌های مرزی، هماهنگی مواضع مشترک درباره وضعیت منطقه، چگونگی همکاری مشترک و احیای نقش کمیته‌های دوستی پارلمانی و تبادل مهارت‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

توافق آنکارا و اسلام‌آباد برای تقویت همکاری‌ها علیه تروریسم

عمران خان و وزیر کشور ترکیه

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه روز سه شنبه- ۲۷ آبانماه- در دیدار با مقامات پاکستان اعلام کرد: آنکارا هر گونه تلاشی را برای کمک به اسلام آباد در مبارزه با پولشویی انجام خواهد داد. وی در جریان سفرش به پاکستان از عمران خان، نخست وزیر این کشور دعوت کرد که به ترکیه سفر کند.

 همچنین سویلو و عمران خان در این دیدار دو جانبه روابط ترکیه و پاکستان را مورد گفت و گو قرار دادند و بر گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌ امنیت، مدیریت مرزی، مهاجرت ، مبارزه با تروریسم و  صلح منطقه‌ای تاکید کردند.

نخست وزیر پاکستان در این دیدار پیشنهاد داد که این کشور می‌تواند تجارب خود را در مبارزه با تروریسم که نه تنها صلح در پاکستان بلکه صلح در کل منطقه را مورد تهدید قرار داده است در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.

دفاع بحرین از بن‌سلمان در مقابل قطعنامه مجلس سنای آمریکا

بن سلمان

روز سه شنبه- ۲۷ آبانماه- پادشاهی بحرین ضمن ادعای اینکه عربستان مهمترین عامل دستیابی به ثبات در منطقه و تمامی نقاط جهان و قوی‌ترین پشتیبان تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم و حامیان آن است، بار دیگر از تلاش‌های ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تحکیم امنیت، صلح و تقویت توسعه در برخی از کشورهای جهان و همچنین ادامه نقش رهبری تاریخی سعودی در تمامی زمینه‌ها قدردانی کرد.

پادشاهی بحرین در بیانیه خود همچنین مواضع مسؤولانه و تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و اقدامات مداوم وی در زمینه مقابله با تروریسم، تحکیم امنیت و صلح در منطقه و همچنین پایبندی به کار مشترک با هم‌پیمانان را ستود!

بحرین اولین کشوری به شمار می‌رود که با صدور  بیانیه به دفاع از عربستان و ولیعهد این کشور در مقابل قطعنامه‌ مجلس سنای آمریکا پرداخته است.

تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مشخص شد

انتخابات افغانستان

گلاجان عبدالباسط سید، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه-۲۷ آذرماه-در جریان یک نشست خبری در کابل گفت، ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طی ۱۲ روز و از هفته آتی آغاز می‌شود و تمامی اقدامات لازم برای این منظور انجام شده و به زودی استخدام کارمندان برای برگزاری انتخابات سال آتی میلادی آغاز می‌شود.

این مقام مسئول همچنین گفت که انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار است ۲۰ آوریل سال آتی میلادی برگزار شود و نتایج آن ژوئن اعلام خواهد شد.

انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان با وجود ادعای بی نظمی گسترده، تهدید به جنگ داخلی و مداخله آمریکا در نهایت به تشکیل دولت وحدت ملی انجامید.

دیدار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی کمیته قانون اساسی ترکیه 

وزیران خارجه ایران روسیه و ترکیه

شهر ژنو سوئیس روز سه شنبه -۲۷ آذرماه- میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای ضامن آتش‌بس در مذاکرات آستانه (ترکیه، روسیه و ایران) برای بررسی تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بود. 

اقدامات بین‌المللی برای حل اختلافات درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در دست انجام است و بر اساس اظهارات استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نشست اخیر آستانه که در ماه جاری میلادی برگزار شد، به ویژه از منظر تشکیل کمیته قانون اساسی شکست خورد.

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که یک سوم آن را مخالفان سوری و یک سوم دیگر آن را دولت سوریه و یک سوم پایانی را جامعه مدنی که سازمان ملل آن را انتخاب می‌کند و هنوز اختلافاتی در مورد این گروه وجود دارد، تشکیل می‌دهند.

کمیته قانون اساسی سوریه مساله مورد اختلاف میان اعضای مذاکرات آستانه شامل روسیه، ایران و ترکیه و نیز کمیته کوچک شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن، مصر و عربستان است که در این میان ریاض بر تعیین تاریخ‌های الزام‌آوری برای تشکیل این کمیته پافشاری دارد.

دیدار رییس ستاد ارتش پاکستان با امیر قطر

قطر و پاکستان

ژنرال «قمر جاوید باجوا»، فرمانده ارتش پاکستان روز چهارشنبه-۲۸ آذرماه- بعد از اتمام سفر خود به مصر طی سفر به قطر با نخست وزیر و امیر این کشور دیدار کرد. باجوه در دیدار با «شیخ تمیم بن حماد الثانی»، امیر قطر علاوه بر گفت‌وگو در مورد مسائل امنیتی و منطقه ای برای گسترش همکاری دوجانبه با وی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

براساس بیانیه سرویس مطبوعاتی نیروهای مسلح پاکستان، قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان ضمن قدردانی از حمایت مداوم قطر برای حل و فصل سیاسی جنگ افغانستان،  دیدگاه‌هایش را در گفت‌وگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر بیان کرد. در این بیانیه همچنین آمده است، طرفین همچنین درباره ارتقای همکاری امنیتی دو جانبه گفت‌وگو کردند.

امیر قطر از تلاش‌های پاکستان و نقش "سازنده" اسلام‌آباد در ثبات منطقه‌ای از جمله در افغانستان تشکر کرد. ژنرال قمر جاوید باجوا همچنین با شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، نخست‌وزیر قطر گفت‌وگوی تلفنی کرد. نخست‌وزیر قطر نسبت به توسعه همکاری دوجانبه از جمله در حوزه امنیت ابراز تمایل کرد. ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان همچنین در رژه روز ملی قطر شرکت کرد و از همکاری کامل پاکستان در تمامی تعهدات دوجانبه مطمئن ساخت.

تصویب بزرگترین بودجه تاریخ عربستان 

ملک سلمان

ملک سلمان، پادشاه عربستان ضمن تصویب بودجه در روز چهارشنبه- ۲۸ آبانماه-در کاخ الیمامه در شهر ریاض اعلام کرد، بودجه سال ۲۰۱۹ بزرگترین بودجه تاریخ عربستان با هدف افزایش رشد اقتصادی، سطح هزینه‌ها و نیز تحقق ثبات مالی، تمرکز بر بخش خصوصی و تقویت شفاف‌سازی هزینه‌ها در چارچوب اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ تصویب شد.

پادشاه سعودی همچنین گفت که در این بودجه به میزان ۵۰درصد از تکیه بر درآمدهای نفتی در آن خودداری شده است. دراین بودجه، میزان درآمد عربستان، ۲۰۸ میلیارد دلار و هزینه‌های این کشور ۲۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است که نشان دهنده کسری بودجه ۵۲ میلیارد دلاری است.مصارف نظامی نیز با ۲۱درصد (۵۶ میلیارد دلار) بیشترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است که شامل تجهیزات، سلاح، ذخایر تسلیحاتی و تأسیسات حمایت از ارتش خواهد بود. همچنین کسری بودجه این کشور نیز به مبلغی معادل ۶۱ میلیارد دلار رسید.

مذاکرات دوجانبه اردوغان و روحانی

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه در آنکارا بسر می برد ظهر امروز پنجشنبه-۲۹ آذرماه- قبل از آغاز مذاکرات هیاتهای دو کشور، با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مذاکرات دوجانبه را آغاز کرد.

مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه پشت درهای بسته انجام و به خبرنگاران تنها اجازه عکسبرداری از لحظات آغازین مذاکرات داده شد. قبل از آغاز مذاکرات، حسن روحانی از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی قرار گرفت. مسایل مورد علاقه دوطرف در حوزه اقتصادی و نیز بررسی مسایل و مشترکات فی مابین و نیز بررسی مسایل منطقه از مهمترین موضوعات گفت وگو میان دو رییس جمهور است.

روحانی را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی ایران همراهی می کنند. قرار است در جریان این سفر اسناد مختلف همکاری بین دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به امضاء برسد.

گردآوری و تنظیم از پاتریک ساهاکیان -خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 362033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.