مصرف مواد مخدر رابطه مستقیمی با آسیب‌های اجتماعی دارد

گلپایگان- عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور گلپایگان گفت: مصرف مواد مخدر با بروز آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت، خلاف، کودک آزاری، همسر آزاری، قتل عمد، جرایم مالی و نزاع و خشونت رابطه دارد و درصد قابل توجهی از آمار ارتباط با آسیب‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، سیدرضا میرمهدی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سال ۹۱ نرخ شیوع اعتیاد یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر بوده و سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون نفر تخمین زده شد.

وی افزود: در تحقیقات ستاد مواد مخدر کشور علل مصرف مواد مخدر ، کسب لذت، کنجکاوی، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن، فشار دوستان، اختلافات خانوادگی و شکست‌های تحصیلات عنوان شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گلپایگان ادامه داد: بر اساس آمار هر چه تحصیلات بالاتر رفته شیوع مصرف مواد مخدر نیز بالاتر است.

وی گفت: مصرف مواد مخدر با بروز آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت، خلاف، کودک آزاری، همسر آزاری، قتل عمد، جرایم مالی و نزاع و خشونت رابطه دارد و درصد قابل توجهی از آمار ارتباط با آسیب‌ها را به خود اختصاص داده است.

میرمهدی ادامه داد: هدف گذاری صنعت مواد مخدر بر روی جوانان و نوجوانان است به همان شیوه که در ماهواره‌ها هدف گذاری روی کودک و زنان است برای حفظ سلامت جامعه مبارزه با پدیده مواد مخدر به ویژه پیشگیری از اعتیاد به مواد روان گردان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی گفت: تعداد جمعیت مبتلا به اعتیاد بین ۱.۵ تا دو میلیون نفر در ایران است در حالی که در کشوری مشابه جمعیت ایرانمانند آلمان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر است که فاصله قابل تاملی را نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گلپایگان تصریح کرد: اعتیاد یک نوع وابستگی به قرص یا ماده مخدر است که باعث ایجاد تنش جسمی و روانی می‌شود و به چهار دسته مواد افیونی، محرک، آرام بخش و الکل تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه افغانستان چهار هزار تن مواد مخدر در سال تولید می‌کند، افزود: تعداد فروشنده و دلالان خرده پا بر اساس آخرین آمار ۵۰۰ هزار نفر در ایران است و سالیانه یک هزار تن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود و نیروی انتظامی ۲۰۰ تن آن را در سال کشف می‌کند.

میرمهدی با بیان اینکه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر به ترکیه و اروپا قرار دارد، گفت: در کشور بین ۴۰ تا ۶۰ هزار بیمار مبتلا به ویروس ایدز وجود دارد که ۶۵ درصد آنها معتادان تزریقی هستند و این معتادان نقش مهمی در گسترشHIV دارند.

وی با اشاره به مواد مخدر روان گردان خاطرنشان کرد: روان گردان‌ها موادی هستند که پس از مصرف روی افکار انسان اثر می‌گذارد و باعث افزایش فشار خون، ایجاد هیجان، کم خوابی، کاهش اشتها و ایجاد نشاط کاذب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گلپایگان ادامه داد: زمان اثرگذاری روان گردان بین هشت تا ۱۲ ساعت است که بستگی به نوع ماده متفاوت و اغلب آنها توهمات بینایی، افکار پارانوییدی، قدرت کاذب و وابستگی شدید روانی را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که بسیاری جرایم در یک لحظه خارج از حد و کنترل انجام شده است، تصریح کرد: کسانی که مواد مخدر را کشف کردند در ابتدا با هدف تسکین درد و کمک به بشر تولید شد، اما بعد از مدتی با کمی تغییر به عنوان مخدر مورد مصرف افراد قرار گرفت.

میرمهدی گفت: هزاره سوم ویژگی‌هایی دارد که نسل های قبل آن را تجربه نکرده اند، جمعیت زیاد، مشکلات اقتصادی، مشکلات زیست محیطی، تهدیدات هسته‌ای، اعتیاد، مواد مخدر و روان گردان‌ها از جمله این ویژگی‌ها است.

وی افزود: سرعت تغییرات و تحولات اجتماعی زیاد است و روش‌های تربیتی پاسخگوی این تغییرات نیست و نسل بشر با این تغییرات در حال رشد است، عصر فن آموزی و ارتباطات پیچیده انسانی، عصیان‌های اجتماعی و نبردهای فرهنگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گلپایگان خاطرنشان کرد: عصر کاهش نظارت اجتماعی بر مدرنیته است و یکی از علت‌های طلاق حرکت از جامعه سنتی به مدرنیته و تضاد حاصل از آن است، عصر اختلال‌های روانی و مشکلات روانی است زیرا روان بشر ظرفیت تحمل روانی این تغییرات را ندارد و عصر هجوم منابع رسانه‌ای و شکسته شدن حریم توسط اینترنت و ماهواره است.

به جوانان بها دهیم

در ادامه حسین یارمحمدیان، فرماندار گلپایگان با بیان اینکه جلسات مواد مخدر به صورت عمومی‌تر و با حضور اقشار مردم برگزار شود، اظهار کرد: در دنیای امروز به نسل جوان توجه نمی‌شود و بعضی برای دیده شدن دست به هرکاری می‌زنند.

وی گفت: نتایج برگزاری مسابقات و برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری این است که جوانان تشویق می‌شوند و موفقیت جوان خنثی کننده خطرات در کمین او است.

فرماندار گلپایگان افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید ماهیانه تشکیل شود، اگر برنامه مدونی به دلیل استمرار جلسات داشته باشیم خروجی مثبتی خواهیم داشت.

کد خبر 362032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.