آمریکا قادر نیست برای منطقه ما نسخه پیچی کند

رییس جمهور گفت: مواضع دولت ترکیه به عنوان یک کشور دوست و تأثیر گذار در منطقه و شخص آقای اردوغان در ماه‌های اخیر در برابر توطئه تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ، بسیار خوب و قاطع بود.

به گزارش ایمنا و به نقلاز پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از سفر به ترکیه در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: این سفر به دعوت رسمی رییس جمهور ترکیه برای شرکت در پنجمین شورای عالی دو کشور انجام می گیرد و به طور طبیعی غیر از برگزاری جلسه شورای عالی با حضور روسای جمهور و اعضای دولت دو کشور، ملاقات دو جانبه با آقای رجب طیب اردوغان خواهم داشت و وزرا نیز در این سفر با همتایان خود ملاقات‌های دوجانبه دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: بیشتر همسایگان ما، از جمله ترکیه با یک بیان صریح به آمریکایی‌ها اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست‌ها از طرف آمریکا به دیگران، به سر آمده است و آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله، برای منطقه و روابط کشورها و ملت‌های بزرگ این منطقه نسخه‌پیچی کند.

رییس جمهور افزود: در این سفر مباحث دو جانبه، منطقه‌ای، جهانی و بین‌المللی داریم. عمده گفتگوها درباره همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، بانکی و تجاری و در زمینه مسایل انرژی، نفت و گاز خواهد بود که در این زمینه‌ها اسنادی هم در این سفر به امضاء خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه در این سفر تجار و بازرگانان هم حضور دارند و یک همایش اقتصادی در آنکارا با حضور شرکت‌های خصوصی بین دو کشور برگزار خواهد شد، گفت: در این جلسه روسای جمهور دو کشور هم حضور خواهند داشت و زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط وجود دارد.

وی اظهار کرد: حجم روابط دو کشور در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار است که حجم بسیار پایینی است و همیشه در ۲، ۳ سال اخیر تأکید ما بر رسیدن به حجم روابط ۳۰ میلیارد دلاری بوده که در این سفر هم بر همین اصل و همین نکته تأکید خواهیم کرد.

روحانی افزود: رفع موانع در روابط دوجانبه، گمرکات،‌مسایل صنعتی و سایر مسایل نیز مورد مذاکره و حل و فصل قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در مناسبات با ترکیه به غیر از روابط دو جانبه، مسایل ترانزیتی هم برای ما بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی جنوب به شمال و از طرفی جنوب به غرب، شرق به غرب از اهمیت برخوردار بوده و یکی از کشورهایی که در این زمینه می‌تواند اتصال خوبی بین کشورهای شرقی و غربی ما مخصوصاً از طریق راه‌آهن برقرار کند، کشور ترکیه است.

وی ادامه داد: در زمینه راه آهن یک مسیر و خط جدیدی هم در دست بررسی و توافق است که باید اجرا شود؛ الان قطار از ایران به دریاچه وان می‌رسد و آنجا باید واگن‌ها به صورت کشتی‌های رورو به آن طرف منتقل شود و یک خطی از شمال هم است که مستقیم از جلفا متصل می‌شود به دریای سیاه و این برای ما بسیار اهمیت دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از مسایل بسیار مهم در مناسبات ایران با ترکیه و همچنین روسیه، مذاکرات سه‌جانبه در رابطه با سوریه است، گفت: این مذاکرات ادامه دارد و اخیراً سه کشور در ژنو با هم مذاکره داشتند و به مراحل بسیار حساسی رسیدیم.

روحانی با اشاره به اینکه راجع به سوریه همواره دو هدف بسیار مهم را دنبال می‌کردیم، اظهار کرد: امنیت سوریه و بازگشت مردم این کشور به وطن و خانه‌های خودشان و دوم اینکه سرنوشت سوریه در اختیار مردم سوریه باشد و آنها باید برای آینده خودشان تصمیم‌گیر باشند و در این سفر نیز همین دو هدف اصلی را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم هم همیشه یکی از مسایل مهم بین دو کشور بوده است و اقدامات خوبی هم در زمینه مرزهای بین دو کشور داشتیم، افزود: هنوز هم باید همکاری‌ها نسبت به بحث مهاجرین را ادامه دهیم و راجع به محیط زیست هم یک بحثی داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: ترکیه مشغول ایجاد یک دیوار در مناطق مرزی شرقی خودش یا غربی ایران است؛ مقداری از دیوارها کشیده شده و باید مسایل محیط زیستی مورد همکاری‌های دو طرف و مباحثه دو طرف قرار بگیرد که این مسئله را هم دنبال خواهیم کرد.

برگزاری پنجمین جلسه شورای عالی راهبردی ایران و ترکیه به ریاست رؤسای جمهوری دو کشور از مهم ترین برنامه های این سفراست.  ایده تشکیل شورای عالی روابط راهبردی تهران - آنکارا در نخستین سفر روحانی به ترکیه در دولت یازدهم انجام شد و بر اساس آن رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط ۳۰ میلیارد دلاری را هدف گذاری کردند.

در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت، محمود واعظمی رییس دفتر رییس جمهوری، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی ایران، رییس جمهوری را همراهی خواهند کرد و اسناد مهمی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حضور رؤسای جمهوری دو کشور به امضا می رسد.

کد خبر 362016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.