ویدیوی جنجالی نماینده سراوان؛ از بهارستان تا توییتر

چند روز از انتشار ویدئویی جنجالی مجادله لفظی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با یک کارمند گمرک و یک شهروند می‌گذرد، اما هنوز این ویدئو دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و مورد قضاوت و سوژه اظهار نظر کاربران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازتاب گسترده این ویدیو  موجب شد که درازهی در قالب یک پست اینستاگرامی، اتفاق رخ داده را توضیح دهد. محمد باسط درازهی روز دوشنبه-۲۶ آذرماه- در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بنده سه شنبه هفته گذشته با رییس گمرک، ایران آقای میراشرفی در اداره گمرک مرکزی وقت ملاقات داشتم و قرار بود تا درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و گفت‌و گویی داشته باشم. ریاست محترم گمرک به دلیل نبود وقت قرار ملاقات را به امروز موکول کرد و بنده حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست!»

به من، قوم بلوچ و اهل تسنن توهین کردند

درازهی در ادامه پیام خود آورده است: «بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلمبرداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کردند و کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رییس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی احترامی از اداره بیرون انداختند. بنده فردا حتما این مسأله را در صحن علنی مجلس بیان و استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح خواهم کرد.»

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی همچنین پیرامون برخوردش با یک شهروند در این درگیری نیز خاطر نشان کرد: ارباب رجوعی که در گمرک با من درگیر شد، به قوم بلوچ و مذهب اهل سنت توهین کرد و کیلیپ منتشر شده نیز با استفاده از ترفندهای کامپیوتری "تحریف، برش و هماهنگ سازی کلمات" تهیه گردیده است.

از گمرک تا بهارستان

بازتاب این  ویدئوی جنجالی در فضای مجازی و همچنین شکایت نماینده سراوان از وزیر اقتصاد باعث شد ماجرا روز سه شنبه-۲۷ آذرماه-در نشست غیرعلنی مجلس مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پیرامون این اتفاق  گفت: «نمایندگان اعتراضاتی نسبت به انتشار کلیپی از توهین به آقای محمدباسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی داشتند که در نشست غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.»

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بخشی از کلیپ منتشر شده "تقطیع شده" و بیانگر "توهین یکی از کارمندان گمرک ایران به نماینده سراوان" است. براساس گزارشی که از سوی نماینده سراوان ارائه شد، وی بیش از ۴۵ دقیقه پشت درب گمرک ایران معطل مانده و مانع از ورود وی شده بودند، بنابراین قرار شد آقای پزشکیان و وزیر اقتصاد این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند.»

محمد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز از دیگر اعضای خانه ملت بود که پیرامون این موضوع اظهار نظر کرد و گفت: رفتار این نماینده را تایید نمی‌کنم، حتی اگر خود نماینده سراوان هم به شرایط قبل برگردد، رفتارش را قبول نمی‌کنم، به هر حال عواملی موجب بروز این رفتارها شده است، کما اینکه مردم انتظار دارند نماینده سعه صدر و تحمل بالاتری داشته باشد.

علی کرد، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز  در همین راستا از آماده سازی طرح استیضاح وزیر اقتصاد با ۴۰ امضا خبر داد. با این حال، نماینده مردم سراوان در جلسه روز  چهارشنبه -۲۸ آذرماه- مجلس ضمن عذرخواهی به خاطر تعابیر نامناسبش توضیح داد که رفتار او در واکنش به توهین آن کارمند به او و بلوچ بودن و سُنی بودنش بوده و اینکه با وجود تعیین وقت قبلی برای دیدار با رییس گمرک او را ۴۵ دقیقه معطل کرده اند. 

کاربران توئیتر چه می گویند؟

 بعد از اینکه نماینده سراوان مدعی شد در گمرک به قوم بلوچ و اهل تسنن توهین شده است، واکنش‌ها در فضای مجازی نسبت به این موضوع اوج گرفت.

لطفا پشت مسائل قومی و مذهبی پنهان نشوید

نوید برهان زهی از فعالان بلوچ فضای مجازی در توئیتی درباره ویدئوی نماینده سراوان نوشت: «نماینده سراوان به جای اینکه بیاد از مردم عذرخواهی کنه داره فرار رو به جلو می‌کنه و خودشو پشت مسائل قومی و مذهبی پنهان میکنه تا از احساسات مردم سوء استفاده کنه. من به عنوان یک بلوچ سنی نه تنها از این نماینده حمایت نمی‌کنم، بلکه خواستار عذرخواهی ایشون از مردم به خصوص مردم سیستان و بلوچستان هستم.»

منزجر کننده بود

کاربر دیگری در این باره نوشته است: «خبری که شنیدم واقعا درد آور و منزجر کننده بود. در پی توهین کارمندان گمرک به محمدباسط درازهی، نماینده سراوان، نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستند و بدتر اینکه وزیر هم از ایشون عذرخواهی کرده، اون وقت استیضاح ظریف و آخوندی و... بعد چند ماه هم منتفی میشه!»

گفته‌های نماینده مجلس با هیچ چیز پاک نخواهد شد

محمد وحیدی، فعال سیاسی در صفحه توئیتر خود نوشت: رییس و نمایندگان محترم مجلس، رفتار زننده ⁧‫ محمدباسط درازهی،‬⁩ ⁧‫نماینده سراوان‬⁩ اظهر من الشمس است. اگر تقطیعی هم صورت گرفته، ایشان عبارت «...» را گفته که با هیچ چیز پاک نخواهد شد. اگر دلتان برای اخلاق و ادب نسوخته برای "..."(توهین به مملکت)، توسط نماینده  مملکت، بگریید.

حرمت امامزاده را متولی نگه می دارد

 لاله افتخاری، نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به این اتفاق واکنش داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: جایگاه نمایندگی ⁧‫مجلس‬⁩ به خاطر رأی مردم است، وقتی خود نماینده جایگاهش را نگه ندارد؛ چه انتظاری از دیگران است! ‏⁧‫نماینده‬⁩ باید با رفتار خود به دیگران بیاموزد که صلاحیت نمایندگی از جانب مردم شهیدپرور را دارد.از قدیم گفته اند:حرمت امامزاده را متولی نگه می دارد.

وی ادامه داد: افرادی که جایگاه نمایندگی را می دانند باید پا به این عرصه بگذارند تا با تحت فشار قرار گرفتن مجبور نشوند به مردم و نظامشان ناسزا بگویند و با ایجاد حساسیت و اهانت به قومیت‌ها و مذاهب دشمن شاد کنند.

شما نماینده مردمید نه ناظر بر آنها!

آسمونی، دیگر فعال توئیتری در واکنش به این رفتار نماینده سروان در صفحه توئیتر خود نوشت: من فکر می‌کردم شأن نمایندگی این است که حتی اگر به ناحق مورد خشم و غضب قرار گرفتی (حتی به ناحق) گوش شنوای رنج‌های فروخورده باشد و گونه‌ برای سیلی خوردن؛ نه گرزی‌ برای انتقام و زبانی برای قلدری و هتاکی. شما نماینده مردمید نه ناظر بر آنها.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 362015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.