۲۷ درصد جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹.۵ درصد جمعیت کشور دچار دیابت، ۲۷ درصد مبتلا به فشارخون بالا و ۲۳ درصد چاق هستند که رژیم غذایی ناسالم از مهمترین عوامل بروز این بیماری ها محسوب می شود.

به گزارش ایمنا به نقل وبدا، علیرضا رییسی در مراسم گشایش سومین همایش بین المللی تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: ۸۲ درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر است و این مساله با تغذیه ناسالم گره خورده است. تغذیه ناسالم مهمترین عوامل مرگ و میر بیماری های غیر واگیر است و باید این حلقه را بشکنیم.

 رییسی با بیان اینکه در کشور ۲.۵ برابر میانگین استاندارد دنیا نمک مصرف می شود، ادامه داد: در حال حاضر، میزان آگاهی مردم از ابتلا به فشارخون بالا حدود ۵۰ درصد است و نمک نقش مهمی در بروز این بیماری دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در بحث محصولات صنعتی، کاهش نمک و چرب های ترانس است که باید کنترل شود. همچنین لازم است متخصصان و کارشناسان تغذیه در این زمینه ایده های جدیدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اعلام فهرست محصولات غذایی آسیب رسان و ایجاد محدودیت تبلیغات آنها در صداوسیما از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در راستای کاهش بیماری های غیر واگیر و تغذیه ناسالم است.

به گفته رییسی، توانمندسازی مادران به ویژه در روستاها در حوزه تغذیه از دیگر اقداماتی است که در شبکه بهداشت و درمان در حال انجام است زیرا مادران مدیران خانواده هستند و می توانند نقش مهمی در کنترل بیماری های غیر واگیر ناشی از تغذیه ناسالم داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: آموزش تغذیه سالم به عنوان یکی از بسته بندی های خدمتی در شبکه  ادغام یافته و انتظار ما از کارشناسان تغذیه آن است که با آموزش مناسب، سلامت را به جامعه تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان تغذیه نباید همواره به دنبال ارائه رژیم غذایی لاغری باشند، هدف آن است که این افراد زندگی سالم را به جامعه معرفی کنند و به بررسی وضعیت چاقی و فشار خون بپردازند.

کد خبر 362012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.