توصیه‌هایی برای جستجو در کارگاه "نوجوان پژوهشگر"

کتابخانه نوجوان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، کارگاه "نوجوان پژوهشگر" را به منظور بازیابی اطلاعات تا مقاله‌نویسی علمی به مناسبت روز پژوهش در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی ویژه نوجوانان برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میترا پشوتنی زاده در این کارگاه گفت: موتورهای جستجو به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات کلیدی را در سندهای وب جهانی میان انبوه اطلاعات جستجو می‌کنند.

وی در مورد موتورهای جستجوی پیمایشی اظهار کرد: گوگل، بینگ و یاهو از برترین موتورهای جستجوی پیمایشی هستند در واقع هیچ موتور جستجویی به طور کامل تمام اینترنت را نمی‌گردد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: فهرست‌های تکمیل دستی راهنماهای بی وابسته برای کاربران هستند که کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. در موتورهای جستجوی پیمایشی ربات‌ها جستجو می‌کنند اما در فهرست‌های تکمیل دستی انسان‌ها این وظیفه را به عهده دارند.

پشوتنی زاده در مورد ابرموتورهای جستجو خاطرنشان کرد: به جای اینکه یک کلیدواژه را در هر موتور جستجو کنید بهتر است همان را در ابرموتور جستجو کنید.

وی ادامه داد: عملگرهای بولی شامل و، یا و جز هستند که به واسطه آن‌ها جستجو انجام می‌شود مثلا معلم میگوید وج تشابه دو کشور را جستجو کنید حالا شما باید از عملگر و استفاده کنید یعنی وجه تشابه افغانستان و پاکستان را همزمان جستجو کنید.

این پژوهشگر با بیان اینکه وقتی از عبارت یا استفاده می کنیم فرقی ندارد اطلاعات افغانستان یا پاکستان جستجو شود، افزود: وقتی معلم می‌گوید اطلاعات تمام حیوانات غیر از مهره داران را جمع‌آوری کنید شما باید از عبارت به جز مهره داران در جستجو استفاده کنید.

پشوتنی زاده گفت: برای جستجوهای عبارتی از گیومه استفاده کنید تا اطلاعات کل عبارت را دریافت کنید اگر از گیومه استفاده نکنید هر کلمه را جدا جستجو می‌کند مثلا عبارت بازیکنان فوتبال باید در گیومه قرار گیرد چون بازیکنان و فوتبال را در جستجوهای مختلف باز می‌کند.

وی با بیان اینکه چه طور باید اطلاعات اصفهان را در توییتر به دست آورید، اظهار کرد: برای این جستجو باید عبارت isfahan@twitter  را بزنید.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: وقتی قرار است لینکی را در یک سایت پیدا کنید بهتر است از عبارت اسم سایت: اسم لینک استفاده کنید.

پشوتنی زاده تاکید کرد: اگر می‌خواهید یک پژوهشگر واقعی باشید سراغ خدمات googlescholar بروید.

وی با بیان توصیه‌هایی برای جستجو اظهار کرد: کلمات را به صورت مفرد و جمع و کلیدواژه‌ها را به صورت‌های مختلف در نظر بگیرید، کتابخانه‌ها و منابع معتبر آن را فراموش نکنید و آن‌ها را در اینترنت جستجو کنید همچنین پایگاه‌های معتبر علمی را در فضای مجازی بشناسید.

کد خبر 361992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.