افتتاح لابراتوار زبان فارسی در دانشگاه صوفیه بلغارستان

لابراتوار زبان فارسی بخش ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لابراتوار زبان فارسی اهدایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان به بخش ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه افتتاح شد.

ایوو پانوف، رییس بخش ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه در این مراسم گفت: سال ۲۰۱۹ با بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس بخش ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه مصادف است. تاکنون در این بخش بیش از ۱۵۰ دانشجو در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی افزود: خروجی علمی ما انتشار نزدیک به ۵۰۰ شماره نشریه و تألیف و ترجمه ۱۰۰ عنوان کتاب مرتبط با فرهنگ و ادبیات ایران است.

پانوف ادامه داد: تاکنون کنفرانس‌های مهمی همچون «ایران و بلغارستان در آینه تاریخ»، «ایران و بالکان در آینه تاریخ»، «ایران و اروپا در آینه تاریخ» را برگزار کرده‌ایم؛ همچنین قصد داریم به مناسبت یکصدوسی‌امین سالگرد تأسیس دانشگاه صوفیه، بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس بخش ایران‌شناسی و یکصدوبیستمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان ایران و بلغارستان، کنفرانس بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» را برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم گئورگی والچف، معاون دانشگاه صوفیه در سخنانی زبان را کلید ورود به فرهنگ دانست و با اشاره به سفر خود به ایران در سال جاری و بازدید از برخی از مراکز علمی و فرهنگی کشورمان، چشم‌انداز توسعه روابط علمی و تحقیقاتی دو کشور را روشن توصیف کرد.

وی سپس ضمن تشکر از هدیه سخاوتمندانه سفارت کشورمان در بلغارستان، لابراتوار زبان فارسی را کمک بزرگی به دانشجویان ایران‌شناسی دانست تا به وسیله آن آمادگی خود را برای یادگیری زبان فارسی افزایش دهند.

هم‌چنین،  مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان کشورمان در سخنانی گفت: فرهنگ غنی ایران، مفاخر ارزشمندی چون ابن سینا، فردوسی، مولوی، حافظ و ده‌ها شاعر و اندیشمند دیگر را به دیگر سرزمین‌های این کره خاکی معرفی کرده است.

سلطانی‌فر افزود: تاریخ، جغرافیا و اندیشه ایرانیان در آداب و رسوم، سنت‌ها، آئین‌ها و آثار نثر و نظم بسیاری ثبت شده که از آن می‌توان به عنوان میراث فرهنگی غنی ایرانی نام برد.

وی افزود: زبان فارسی به عنوان گنجینه بشری متعلق به همه است. این زبان به حق زبان بین‌المللی عرفان است و چه بسیار عارفانی که از فارس، ترک، عرب و هندی کتاب‌های خود را به زبان فارسی نوشته‌اند. اکنون این زبان دارای ۱۲ قرن پشتوانه ادب، نظم، نثر مکتوب است و به واسطه غنای ادبیاتش در دل مفاهیم بلند عرفانی، هنری و فرهنگی امکان گفت‌وگوی گسترده و مباحثات علمی، ادبی، تاریخی را برای فارسی‌زبانان فراهم کرده است.

وزیر ورزش و جوانان کشور ضمن ابراز خرسندی از گشایش لابراتوار زبان فارسی که در جهت توسعه و گسترش زبان فارسی در کشور بلغارستان است، گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق حضور در این جمع علمی و فرهنگی ارزشمند برای من فراهم شد و ابراز امیدواری می‌کنم که قند شیرین زبان فارسی همواره طراوت بخش این مرکز و آغازگر تولید آثار ادبی تأثیرگذار در آینده نزدیک باشد.

کد خبر 361990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.