مذهب، مهم‌ترین رکن گردشگری ایرانی

شهرضا - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرضا گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مذهب به عنوان مهم‌ترین رکن گردشگری داخلی و خارجی کشور مطرح است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نفیسه واعظ امروز (چهارشنبه) در نخسیتن رویداد استارت آپی در حوزه گردشگری این شهرستان که در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: امروزه صنعت گردشگری، یکی از مدرن‌ترین کسب و کارها در جهان است که تاکنون زمینه اشتغال ۳۲۸ میلیون نفر را در کشورهای مختلف فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ۹ درصد از تولید ناخالص جهانی مربوط به گردشگری است، یادآور شد: پیشرفت‌های فن‌آوری در حوزه اطلاعات و تسهیل سفر، باعث توسعه گردشگری و اقتصاد وابسته به آن شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرضا اضافه کرد: بهبود وسایل حمل و نقل و توسعه خطوط ریلی باعث افزایش آمار سفرها، به عنوان نخستین و مهمترین رکن گردشگری شده است.

واعظ با بیان اینکه باید از بسترهای موجود برای توسعه گردشگری در کشور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: وجود آثار و ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، ایران را به مقصدی منحصر به فرد برای گردشگران خارجی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به تاریخچه صنعت توریسم در کشور، تصریح کرد: کوروش با ساخت راه شاهی، باعث افزایش تعداد سفرها و رونق صنعت گردشگری شد، این در حالی است که نخستین دفتر گردشگری جهان در حدود ۲۰۰ سال قبل در کشور انگلیس تأسیس شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرضا اضافه کرد: در ایران عهد صفوی، توسعه جاده ابریشم و افزایش مبالات با کشورهای اروپایی، باعث افزایش تعداد توریست‌ها شد، بعدها در عصر پهلوی اول با تأسیس نخستین آژانس مسافرتی در سال ۱۳۰۶ و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند جاده چالوس و تونل کندوان، گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شد.

واعظ با بیان اینکه در دوران پس از انقلاب در بعضی زمینه‌ها گردشگری افزایش یافت، تأکید کرد: در این دوران در بعضی انواع گردشگری‌ مانند ساحل‌گردی، محدودیت‌هایی اعمال و در مقابل، گردشگری مذهبی و زیارتی توسعه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مذهب به عنوان مهمترین رکن گردشگری داخلی و خارجی کشور مطرح است، اظهار کرد: گردشگری زیارتی، گردشگری حلال و گردشگری تلخ، سه نوع جدید از صنعت توریسم است که کشورهای ایران و مالزی از آن حمایت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرضا با اشاره به وجود زیرساخت های لازم برای گردشگری تلخ در اقتصاد ایران، یادآور شد: در این نوع گردشگری، گردشگران از مزار شهدا، مناطق جنگ‌زده یا زلزله‌زده دیدن می‌کنند و در این فرایند برای پیشگیری از وقوع جنگ‌ها یا کمک به حادثه‌دیدگان از سوانح طبیعی، فرهنگ سازی می‌شود.

کد خبر 361968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.