کشاورزان راهی جز تغییر کاربری اراضی خود ندارند

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: توسعه سطحی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به قیمت نابودی خاک و میراث ما برای نسل آینده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش روز جهانی خاک با بیان اینکه تخریب خاک در استان اصفهان با بحران کمبود آب عجین شده است، اظهار کرد: در گذشته کشاورزان به دنبال حفظ اراضی کشاورزی بودند اما امروز به دلیل کم آبی و لم یزرع شدن زمین، مجبور به تغییر کاربری اراضی برای کسب درآمد و امرار معاش هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته خاک از نظر برخی مسئولان کم اهمیت‌ترین مسئله بوده است، ادامه داد: در جلگه‌های حاصلخیر شهرها توسعه یافت و جمعیت در آنها ساکن شد اما این توسعه سطحی بود چرا که بهترین اراضی حاصلخیز  کشاورزی را تحت تأثیر قرار داد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی گفت: با همکاری سازمان‌های محیط زیست، راه و شهرسازی و استانداری در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاوری و حفظ خاک اقداماتی شده است.

وی با اشاره به تبصره چهار این قانون گفت: احداث ابنیه‌ها در اراضی کشاورزی مانند باغات، گلخانه‌ها ، استخرها و  کارخانه‌های صنعتی در صورت امکان باید در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند .

مرادمند با اشاره به خشکسالی‌ها و لم یزرع شدن زمین‌های کشاورزی اظهار کرد: کشاورز چاره‌ای جز تغییر کاربری اراضی خود برای امرار معاش ندارند و بر همین اساس با درخواست تعییر کاربری زمینها موافقت می‌شود.

وی د گفت : با حضور فعال در کمیسیون‌هایی که در استانداری و راه و شهرسازی برگزار می‌شود تلاش ما بر این است که دیگر برای حل مشکلات از جیب کشاورز هزینه و زمین‌های کشاورزی‌اش  استفاده نشود. با این حال برای تغییر اراضی باید مجوز صادر شود که اراضی کمتری تحت شعاع قرار گیرد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد : برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و فرسایش خاک  باید همه مسئولان استان کمک کنند، مشارکت فرهیختگان و اساتید دانشگاهی و محققان و برگزاری همایش‌ها، تبادل و به روزرسانی اطلاعات برای جلوگیری از بحران خاک تأثیر گذار و کمک کننده است چرا که بحران خاک سبب از دست رفتن دایمی و غیر قابل بازگشت خاک خواهد شد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: نباید فقط از کشاورزان برای حفظ خاک توقع داشت، باید زمینه‌ای را برای کشاورز فراهم کرد تا برای امرار معاش مجبور به تعییر کاربری زمین کشاورزی نباشد.

کد خبر 361957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.