نمای ساختمان‌ها متناسب با شناسنامه شهر باشد

یک کارشناس معماری گفت: مردم همواره با پوسته و بدنه بیرونی ساختمان‌ها در ارتباط هستند و این موضوع توجه هر چه بیشتر به مسائل هویت شهری را می‌طلبد.

حامد شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در طرح جامع جدید شهر باید ضوابطی مبنی بر تناسب بدنه ساختمان‌ها با هویت شهری در نظر گرفته شود به طوری که نمای ساختمان‌ها متناسب با شناسنامه شهر باشد.

وی افزود: اصول شهرسازی و معماری در یک شهر باید به گونه‌ای باشد که بدنه ساختمان‌های آموزشی، اداری و مسکونی با یکدیگر متفاوت باشند، اما متاسفانه امروزه ساختمان‌های با اهمیت در شهر گم می‌شوند و ساختمان‌های مسکونی با نماهای عجیب که با فرهنگ شهر اصفهان هم هماهنگ نیستند خودشان را نشان می‌دهند؛ در گذشته مرکز شهر با رویت گنبد و مناره مشخص بود، اما امروزه با ساخت و سازهای غیر اصولی دیگر گنبد و مناره به سختی قابل رویت است .

این کارشناس معماری با تاکید بر اینکه لباس اشخاص و بدنه ساختمان‌ها باید متناسب با وظیفه‌شان باشد، گفت: در گذشته شکل بیرونی کاروانسراها، ادارات و مدارس مشخص و متناسب با نوع کاربری آن‌ها بود؛ اما متاسفانه اکنون هویت و کاربری این اماکن مهم فراموش شده است.

وی اضافه کرد: مصالح ساختمانی باید متناسب با هویت شهری باشد و همچنین جانمایی و کاربری ساختمان‌ها نیز اصولی و همراه با هویت شهر باشد که این مهم در صورتی که ضوابط ساخت و ساز رعایت شود، امکان‌پذیر خواهد بود؛ به طور مثال جایگاه فعلی شهرداری اصفهان مناسب است، اما فرمت ساختمانی اداره ثبت و اسناد مسکونی است و متناسب با نوع کاربری آن نیست.

کد خبر 361953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.