تولید ملات نانو ساروج با ویژگی‌های خود تمیز شوندگی و تصفیه آلودگی‌

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به تولید و اختراع ملات نانو ساروج با ویژگی‌های خود تمیز شوندگی و تصفیه آلودگی‌های محیط زیست گفت: می‌توان از این ملات در صنعت، ساختمان سازی و ترمیم پل‌ها استفاده کرد، ساروج در محیط‌های خشک و مرطوب سخت می‌شود و به نوعی خاصیت هیدرولیکی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمدامین امامی صبح امروز -سه شنبه ۲۷ آذر- در نشست خبری "تولید و اختراع ملات نانو ساروج با ویژگی‌های خود تمیز شوندگی و تصفیه آلودگی‌های محیط زیست" با اشاره به قدمت دو هزار ساله ملات ساروج اظهار کرد: ملات ساروج در ایران از ۱۲۵۰ سال پیش کاربرد داشته و در دسترس همگان بوده است، اما از چند دهه قبل در معماری از آن استفاده نشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به تولید و اختراع ملات نانو ساروج با ویژگی‌های خود تمیز شوندگی و تصفیه آلودگی‌های محیط زیست تصریح کرد: در این محصول از تیتانیوم و نانو تیتانیوم استفاده شده که آلودگی‌های محیط را جذب می‌کنند.

امامی با بیان اینکه هدف از بهره بردن نانو تیتانیوم در این ملات برای تصفیه هوا و از بین بردن زشتی رنگ ملات بود، گفت: نانو تیتانیوم ویژگی‌های فیزیکی محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ملات نهایی قادر به تحمل فشار تا هفت مگاپاسکال است.

وی افزود: می‌توان از این ملات در صنعت، ساختمان‌سازی و ترمیم پل‌ها استفاده کرد، این ساروج در محیط‌های خشک و مرطوب سخت می‌شود و می‌توان گفت خاصیت هیدرولیکی دارد.

هم‌چنین، مهدی نصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه ساروج در اغلب بناهای تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: امروز برای مرمت آثار تاریخی از سیمان استفاده می‌کنند که گیرایی لازم را ندارد و به تدریج به تخریب بنا نیز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از ذرات نانو در ملات ساروج موجب جذا آلودگی هوا نیز می‌شود و استفاده از آن می‌تواند به محیط زیست کمک کند. از ساروج می‌توان در مرمت بناهای قدیمی و ساخت بناهای جدید استفاده کرد.

نصیری تصریح کرد: ملات ساروج در نمونه‌های آزمایشی تولید شده است و قابلیت صنعتی شدن دارد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توان این محصول را به تولید انبوه رساند، از سوی دیگر منابع اولیه این محصول در کشور موجود و نیاز به واردات ندارد.

هم‌چنین، مصطفی شکور کارشناس مرمت بناهای تاریخی در این نشست با بیان اینکه ملات ساروج در حوزه خلیج فارس قدمت دیرینه‌ای دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه برخی می‌گویند معماران ایرانی مبدع این ملات بوده‌اند اما با توجه به شرایط عمل آوری آن حدود ۱۱۰ سال است در کشور از آن استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز دنبال ملات‌هایی هستیم که سهل الوصول باشند و با پژوهش‌های صورت گرفته موادی جایگزین برخی اجرای اولیه ملات ساروج شده‌اند که در کمتر از نیم ساعت آماده می‌شود، آزمایشات اولیه سه سال است که شروع شده و با جمع‌آوری ایده‌ها چندین مقاله نیز در این مبحث به چاپ رسیده است، در خصوص تولید انبوه این محصول نیز با سازمان‌هایی صحبت کردیم اما هنوز به نتایج دلخواه برای صنعتی کردن آن نرسیده‌ایم.

کد خبر 361951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.