برای کل شهر نسخه واحد نپیچیم

یک کارشناس معماری شهر را موجودی زنده دانست و گفت: با توجه به ضرورت زنده نگه داشتن یک شهر طرح‌ها و برنامه‌های آن باید به روز بوده و همواره از سوی کارشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد.

مسعود ضیایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: شهر مانند یک موجود زنده است، بنابراین در تدوین طرح جامع باید اصول مختلفی برای ترمیم آن در نظر گرفت.

وی با اشاره به بروز رسانی سطح ارتفاعات در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اصول در سیمای شهری تناسب خط آسمان با سطح شهر است که در این راستا باید مناسب‌سازی ارتفاعات انجام و با شکل کلی شهر هماهنگ شود؛ همچنین با دقیق‌سازی سطح ارتفاعات در شهر حقوق شهروندی هم رعایت خواهد شد، در صورتی که نگاه‌ها به اصول و ضوابط ناحیه‌ای نباشد، کسی هم اعتراضی نخواهد کرد .

این کارشناس معماری در زمینه سطح اشغال در طرح تفصیلی اظهارکرد: با توجه به گرانی زمین مردم انتظار دارند شهرداری تسهیلاتی را در خصوص افزایش سطح اشغال و ساخت ارائه دهد، زیرا در حال حاضر در پروانه ساختمانی ۶۰ درصد از پلاک به ساخت و ۴۰ درصد به سطح آزاد و سبزینگی اختصاص می‌یابد.

ضیایی خاطرنشان کرد: اگر تعداد مشخصی از درختان در سطح آزاد مناطق مسکونی کاشته شود هم به مسائل زیست محیطی کمک می‌شود و هم می‌توان سطح اشغال را تا حدی افزایش داد که به این ترتیب مساحت ویژه فضای سبز در منازل تبدیل به فضای کاشت درخت می‌شود .

وی افزود: ارتفاعات و سطح اشغال‌ ساختمان‌ها، سیمای شهر را می‌سازند، در شهر اصفهان سیمای شهر باید هماهنگ با هویت شهری باشد بنابراین در ساخت و نما باید نکات هویتی رعایت شود.

این کارشناس معماری ادامه داد: برای کل شهر نباید یک نسخه پیچیده شود بلکه در قسمت‌های تاریخی ساخت و سازها باید شکل تاریخی و در قسمت‌های مدرن شهری، ساخت و سازها متناسب باید مدرن باشد که این رویکرد نیازمند داشتن الگوهای نمایی مختلف است.

کد خبر 361947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.