اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها به خزانه باز می‌گردد

مدیردفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: علی‌رغم تمام تنگناهای اقتصادی هر سال بین یک تا سه درصد بودجه های دستگاه‌های دولتی به امر پژوهش اختصاص می‌یابد، اما این اعتبارات به دلیل انجام ندادن پروژه‌های پژوهشی به خزانه باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی صبح امروز (چهارشنبه ۲۸ آذرماه ۹۷) در جمع خبرنگاران اظهارکرد: تجربه نشان داده در مجموعه فعالیت‌ها هرکجا به پژوهش اهمیت داده شده شاهد رشد و شکوفایی بوده‌ایم و هرجا پژوهش را زمین گذاشتیم، ضرر کردیم.

وی افزود: اقدامات پژوهشی مایه افتخار نظام است و ایران جزء ۱۰ کشور دنیا در امر پژوهش به شمار می‌رود و این جایگاه مرهون تلاش و کاوش جوانان خوش فکری است که تلاش دارند یافته‌های جدید را برای مردم به ارمغان آورند.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به دسته‌بندی انواع پژوهش تصریح کرد: یکی از پژوهش‌ها، پژوهش‌های تفسیری است که معارف دینی، کلام وحی و بیانات حضرات معصومان را تفسیر می کند و در این بخش اقدامات خوبی در جهان اسلام انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: نوع دیگر پژوهش، پژوهش‌های بنیادین است که در آن بشر به دنبال یافته های جدید است و این نوع پژوهش زیربنای سایر پژوهش ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه پژوهش های معطوف به مدیریت نیز در بخش‌های آمایش، آمار و پیمایش است، گفت: چهارمین نوع پژوهش، پژوهش‌های فناورانه است که در آن یافته های بشر را با یک نظام و نوع نگاه جدید به یک مقوله قابل استفاده تبدیل می کند.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: دسته‌ای از فناوری ها، فناوری‌های حوزه نرم‌افزار است که ناظر بر مدیریت ذهن و رفتار انسان است و در حالی‌که این مدل مهم ترین نوع پژوهش است اما در این بخش ضعف‌هایی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور به تمام دستگاه‌های پژوهشی تأکید شده که بخشی از توان و بودجه خود را صرف پژوهش‌های نرم و هویت ساز کنند، تصریح کرد: یکی از انواع پژوهش‌های نرم این است که آموزه‌های فقه را به قانون تبدیل کنیم تا بتواند اجرای فقه در جامعه را تضمین کند.

مدیردفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه تفسیر و ترجمه فقه به ساختار ها، سیستم ها و روش ها بستگی دارد، گفت: در یک کار مشترک و بین رشته‌ای و نهادی، نیازمند تعامل حوزه و دانشگاه در عرصه های علمی و دینی هستیم.

حجت الاسلام والمسلین قطبی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران علی رغم مشکلاتی که داشته، زمینه تعامل بین علوم را به طور شایانی توسعه داده و این مهم می تواند مقدمه رشد و شکوفایی کشور در آینده باشد.

وی تأکید کرد: انتظار می رود نهادهای دولتی بیشتر اعتبارات پژوهشی خود را به سمت طراحی نظام واره ها بیاورند.

مدیردفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه علی رغم تنگناهای اقتصادی هرسال اعتبارات پژوهشی خوبی به دستگاه ها اختصاص می یابد، گفت: سالانه دستگاه های دولتی مجاز هستند بین یک تا سه درصد اعتبارات جاری و عمرانی خود را به سمت پروژه ها و کارهای پژوهشی ببرند اما متأسفانه به دلیل انجام ندادن پژوهش ها این بودجه به خزانه باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلین قطبی با بیان اینکه تعیین اعتبارات پژوهشی بیش از ظرفیت‌های پژوهشی است، گفت: مهم ترین علت بازگشت بودجه های پژوهشی به خزانه ضعف و نبود نهادها، موسسات و تشکل هایی است که بتواند کارهای پژوهشی و دقیق انجام دهند.

مدیردفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: انتظار می رود دستگاه ها به مجوزهای ارائه شده توجه و از فرصت پژوهشی استفاده کنند تا شاهد ارتقاء شاخص های سازمانی باشیم.

وی افزود: رسانه‌های بزرگی مثل صداو سیما که می‌تواند چرخه فکر و اندیشه را در جامعه مدیریت کند، باید به پژوهش توجه بیشتری داشته باشد، اما در تلویزیون ما دریغ از پخش چند برنامه علمی که درباره ارزش و جایگاه پژوهش شاهد آن باشیم، در حالی‌که صدا و سیما باید جریان‌سازی و موج‌آفرینی کند.

کد خبر 361944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.