از این بدبوی معجزه‌گر غافل نشوید!

شاید بتوان گفت سیر، گیاه به اصطلاح بدبو، چنان پرخاصیت و معجزه‌گر است که غفلت از مصرف آن یک اشتباه محض به حساب می‌آید.

به گزارش ایمنا، سیر، این عصاره سلامتی که در صورت استفاده به صورت ناشتا، یکی از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های دنیا است، دارای ترکیبات ضدمیکروبی، ضدویروسی، گوگرد و سرشار از کلسیم، فولیک اسید، آهن، سولفور، سلنیم، منیزیم، ید، پتاسیم، روی و ویتامین‌های B3، B2، B1 و C است.

این گیاه، خاصیت ضد التهابی دارد و با رقیق کردن خون، مانع از سکته می‌شود و با تحریک سیستم ایمنی بدن پتانسیل بالایی در نابود کردن تومورهای سرطانی دارد. از سوی دیگر به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی، خون را پاک و مجاری تنفس را تمیز می‌کند که بدین صورت از تنگی نفس می‌کاهد و حتی مخلوط آن با شیر می‌تواند در کشتن میکروب سل نقش به سزایی داشته باشد. این خاصیت حتی در پاک کردن روده‌ها از عفونت نیز مؤثر است و به تسکین، درمان و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها همچون تیفوئید، دیفتری، سیاه سرفه و خروسک در کودکان کمک می‌کند.

ویژگی‌های مفید فراوان این گیاه سبب می‌شود که در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده و مؤثر واقع شود و همواره از دوران باستان تاکنون، همچون معجزه‌ای در طب سنتی عمل کند. سیر، در درمان دردهای ناحیه شکم و سر، تب و سرفه، احتقان و آسم، برونشیت و فشارخون مؤثر بوده و برای حفظ سلامت کبد بسیار مفید است. همچنین می‌تواند سنگ کلیه را خرد کند، عاملی قوی در مبارزه با آلزایمر به حساب می‌آید و نقشی قوی در ضدعفونی کردن دستگاه‌های ادراری و نابودی عفونت‌های واژینال و مثانه دارد.

جالب آنکه خام آن از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها، پخته آن از بهترین درمان‌ها برای میخچه و زگیل و عصاره اش از بهترین جوش‌دهندگان زخم و مؤثرترین تسکین‌دهندگان درد دندان است. البته ذکر این نکته ضروری است که برای بهره‌مند شدن از خواص سیر باید روزانه یک حبه از آن را به صورت ناشتا با آب میل کرد چرا که در این صورت باکتری‌ها ضعیف و نابودی آن‌ها راحت‌تر است و در واقع بدن می‌تواند سم‌زدایی شود. برای رفع بوی ناخوشایند آن نیز می‌توان از جویدن کاهو و جعفری، نوشیدن شیر، خوردن شیر یا عسل و قورت دادن کمی چای خشک استفاده کرد

در کنار تمام این خواص، باید گفت که مصرف سیر در دوران بارداری و شیردهی به هیچ عنوان توصیه نشده و حتی پر خطر است و به دلیل خاصیت ضد انعقادی به هیچ وجه به بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند و یا به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند یا قرار است انجام دهند، توصیه نمی‌شود. قرار دادن مستقیم سیر روی پوست، ممکن است پوست را بسوزاند و در افرادی با معده‌های حساس سبب بروز واکنش‌هایی همچون سوزش معده، بادشکم، تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود لذا افرادی که خود را حساس یا آلرژیک می‌بینند، لازم است که در استفاده و نحوه مصرف آن حتما با یک پزشک طب سنتی مشورت کنند.

کد خبر 361936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.