مشکل آب کشور با ۳۰ درصد صرفه جویی قابل حل است

رییس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: بر اساس فرمول های بین المللی، مسئله آب در ایران با ۳۰ درصد صرفه جویی قابل حل است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدحسین شریعتمدار رسالت نسل حاضر را احیا و ترمیم منابع آب عنوان و اظهار کرد: این ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب از طریق ارتقای بهره وری آب، کاهش ضایعات، بازچرخانی آب و تجارت آب مجازی امکان‌پذیر است.

رییس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به ورود بخش خصوصی به مسئله آب در سال ۹۰ و اهداف تشکیل این مرکز، بیان کرد: مصوبه سال ۸۹ مجلس در خصوص تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و همچنین طرح فدک که مقرر بود در آن دو میلیون هکتار به سطح زیرکشت کشور اضافه و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شود، بخش خصوصی را بر آن داشت تا موضوع استفاده از آب برای اشتغال را با مقامات عالی نظام مطرح و پیگیری کند که اجرای هر دو طرح متوقف شد.

شریعتمدار با بیان این که تاکنون تفاهم نامه های طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، خصوصی سازی در صنعت آب و تفاهم نامه همکاری در اقتصاد آب بین اتاق ایران و وزارت نیرو منعقد شده است، گفت: تفاهم نامه ایجاد بنیاد شور ورزی ایران با وزارت جهاد کشاورزی امضا و اولین پایلوت الگوی کشت در استان قم امضا شده است.

وی گفت: تفاهم نامه طرح سازماندهی گفتگوی ملی آب و همچنین تدوین استراتژی احیا و ترمیم منابع طی ۱۰+۲ سال با همکاری وزارتخانه های مسئول نیز بین اتاق ایران و مرکز پژوهش های مجلس منعقد شده است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهداف اجرای قانون اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰، از بین بردن فئودالیسم ارضی و تقسیم اراضی و توسعه کشاورزی را از اهداف این قانون برشمرد و افزود: این قانون در هدف اول یعنی از بین بردن فئودالیسم موفق بوده اما چالش‌های کنونی کشور ناشی از ناموفق بودن اجرای قانون در هدف دوم است.

وی با بیان این که در دهه ۴۰ تولیدات کشاورزی معیشتی بوده است، خاطرنشان کرد: جمعیت کشور در آن دوره ۲۰ میلیون نفر، سرانه کالری مصرفی ۱۷۴۵ گرم و سرانه پروتئین ۵۰ گرم در روز و کمتر از میزان مورد نیاز بود.

شریعتمدار ادامه داد:در حال حاضر با جمعیت ۸۱ میلیون نفری کشور، سرانه کالری سه هزار و ۵۵۶ گرم و سرانه پروتئین ۹هزارو ۶۱۷ گرم در روز و بیش از نیاز است.

کد خبر 361933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.