احداث ۳۰۰۰ نیروگاه خورشیدی در مناطق محروم کشور

 رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج کشور و وزارت نیرو مبادله شده که بر اساس آن قرار است ۳ هزار نیروگاه خورشیدی برای ۳ هزار خانواده در مناطق محروم ۹ استان که به‌دلیل خشکسالی درآمدشان به خطر افتاده، احداث شود.

به گزارش ایمنا، "سیدمحمد صادق‌زاده" در گردهمایی بسیجیان صنعت آب و برق افزود: با احداث این ۳ هزار نیروگاه خورشیدی، بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های اصلی نیاز برق کشور تامین می‌شود و ۳ هزار خانوار کسب درآمد خواهند کرد. علاوه بر آن، شبکه برق ایمن‌تر شده و خطرپذیری در مقابل حوادث کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق به برکت بسیج در حال شکل‌گیری است، ادامه داد: این اقدام از دو سال پیش در کشور آغاز شده و اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ نیروگاه کوچک در روستاهای دچار کم‌آبی احداث شده و در حال تولید برق هستند که با افزوده شدن این میزان نیروگاه خورشیدی جدید به نیروگاه‌های قبلی، در مجموع به ۵۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی دست خواهیم یافت.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق اظهار کرد: این نیروگاه‌ها بسته به محل نصب و کیفیت بهره‌برداری، ماهانه بین ۷ میلیون ریال تا ۹ میلیون ریال برای هر خانوار درآمد ایجاد می‌کند.
صادق‌زاده اضافه کرد: این آمادگی هم وجود دارد که ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی برای هر خانوار از ۵ کیلووات به ۱۰ کیلووات افزایش یابد که در این صورت درآمد هر خانوار نیز افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی و تمهیدات سازمان بسیج مستضعفین، مبلغ ۱۰ میلیون تومان به‌عنوان کمک بلاعوض و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به صورت تسهیلات وام در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت که از طریق فروش برق پنل‌های خورشیدی می توانند مبلغ وام را مستهلک کنند.
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا با بیان اینکه با تمهیدات مالی که سازمان بسیج مستضعفین انجام داده ۳ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کمتر از یک سال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: امیدواریم این میزان انرژی خورشیدی افزایش یافته و تا سال آینده بتوانیم به بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی دست یابیم.
صادق‌زاده خاطرنشان کرد: سازمان بسیج مستضعفین منابع مالی لازم برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی را از حدود دو ماه پیش تامین کرده، اکنون در حال انتخاب پبمانکاران اجرایی است و تا یک ماه آنده عملیات نصب اولین نیروگاه‌ها آغاز و در کمتر از یک‌سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 361902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.