کود سبز باعث افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزان می‌شود

کارشناس مسئول نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تخریب خاک، فرسایش زمین زراعی، شور شدن خاک، آلودگی آب‌های زیرزمینی، خطرات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت شهروندان و گران بودن از مشکلات اصلی کودهای شیمیایی است، اما کود سبز هیچ کدام از این مشکلات را ندارد.

شاپور سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، استفاده از کود سبز را دارای مزیت اقتصادی دانست و اظهار کرد: کود شیمیایی گران است و در دراز مدت موجب شوری خاک و فرسایش زمین می شود در حالیکه کود سبز علاوه بر اینکه دارای قیمت پایین و ارزان است، موجب تقویت خاک و افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزان می شود.

وی گفت: استفاده از کود سبز به معنای کاشت یک گیاه قوی از لحاظ غذایی در خاک است که در کوتاه مدت پوسیده شود و با انتقال مواد آلی به خاک موجب حاصلخیزی و غنی سازی خاک می‌شود همچنین در بحث غنی سازی و تامین آب باعث می شود تا خاک بتواند آب بیشتری را در خود نگهدارد و مواد مورد نیاز گیاه را به صورت کامل تامین کند.

کارشناس مسئول نباتات علوفه ای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تقسیم کود ها به دو نوع شیمیایی و آلی، ادامه داد: کود سبز یکی از انواع کود آلی است که تقریبا هیچ آلودگی زیست محیطی برای طبیعت ایجاد نمی کند همچنین موجب افزایش بهره وری خاک و حاصلخیزی آن می شود.

سهرابی اضافه کرد: میزان استفاده از انواع مختلف کود سبز همچون ماشک، منداب و شبدر در استان اصفهان متفاوت است اما آمار دقیق استفاده از این کود در زمین های زراعی استان اصفهان مربوط به دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان در غرب و مرکز آن می شود.

وی با بیان اینکه از کود سبز در هر دو مرحله کاشت در بهار و پاییز استفاده می شود، گفت: استفاده از این کود برای گیاهان وجینی و غده‌ای همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی و چغندر قند مرسوم است و برای ذرت نیز از آن استفاده زیادی می شود.

کد خبر 361810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.