تراکم ساخت و سازها، تاب‌آوری شهر را کاهش داده است

یک کارشناس طراحی شهری خشکسالی را عاملی کاهنده در تاب‌آوری دانست و گفت: اصفهان در مقابل خشکسالی تاب‌آور نیست آنچنان که خشکسالی بر جوانب مختلف شهری اعم از گردشگری و اقتصاد شهری اثر منفی گذاشته است.

مریم فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خشکسالی یک خطر طبیعی به حساب می‌آید، در مجموع مخاطرات طبیعی، نظامی و سوانح مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش تاب‌آوری هستند.

وی با تاکید بر اینکه ملاک‌های متعدد دیگری نیز برای افزایش تاب‌آوری شهری مطرح است، خاطرنشان کرد: این ملاک‌ها شامل بروز رسانی شبکه حمل و نقل، رعایت استانداردهای ساخت و ساز و تقویت فضاهای باز شهری است.

این کارشناس طراحی شهری با اشاره به وضعیت مناطق تاریخی و قدیمی شهر اصفهان تصریح کرد: متاسفانه در این مناطق با کاهش تاب‌آوری روبرو هستیم، زیرا به دلیل کهولت سن ساختمان‌ها، در زمان بحران این بناها بسیار ویران‌شونده بوده و همچنین عرض معابر در محدوده قدیمی شهر کمتر از شش متر است که این موضوع یک فاکتور منفی در تاب‌آوری در نظر گرفته می‌شود.

فرخی خاطرنشان کرد: شهر اصفهان در زمان بروز حادثه دارای فضاهای باز شهری مناسبی نیست در صورتی که در هنگام بحران به مکان‌های باز برای سرویس دهی به شهروندان نیاز داریم.

این کارشناس طراحی شهری اضافه کرد: تراکم ساخت و سازهای شهر باعث کاهش تاب آوری شده است، به طور مثال مناطقی مثل منطقه سه و یک در شهر اصفهان نفوذ پذیر نیست و از ساخت و ساز اشباع شده است.

وی تاکید کرد: از نظر کارشناسی شهری تاب آور است که در مقابل عوامل اقلیمی و تراکم ساخت و ساز انعطاف‌پذیر باشد و امکانات لازم پشتیبانی در زمان بروز حادثه را داشته باشد؛ در این میان برای شهر اصفهان شریان حیاتی که همان زاینده رود است مهمترین فاکتور در افزایش تاب‌آوری به حساب می‌آید.

کد خبر 361809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.