سرماخوردگی کودکان بیماری عفونی است

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: محیط سرد و دمای پایین منجر به سرماخوردگی نمی‌شود زیرا این بیماری عفونی است و ارتباطی با دمای محیط ندارد.

سید ناصرالدین مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی در بین کودکان اظهار کرد: بیماری‌هایی وجود دارد که کودکان را درگیر می‌کند، شایع‌ترین آنها بیماری‌های تنفسی، گوارشی و عفوفی است. سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری عفونی است که کودکان به آن مبتلا می‌شوند و بیماری‌های گوارشی شایع، اسهال و استفراغ است.

وی اضافه کرد: دسته سوم عفونت‌های دستگاه ادراری است که شیوع کمتری دارد؛ عفونت‌ها شایع‌ترین بیماری دوران کودکی است و بیشترین نوع آن سرماخوردگی است  که در بین همه سنین کودکی دیده می‌شود.

فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه برخلاف تصوری که بر اساس اسم این بیماری وجود دارد  سرما موجب ایجاد بیماری سرماخوردگی نمی‌شود، اظهار کرد: محیط سرد و دمای پایین ایجاد سرماخوردگی نمی‌کند، نکته‌ای که از سال‌ها قبل مشخص شده است اینکه سرماخوردگی یک نوع بیماری عفونی است و ارتباطی با دمای محیط ندارد. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد این ویروس‌ها موجب بروز این بیماری می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سه مورد از این ویروس‌ها سرما خوردگی شدیدتری را ایجاد می‌کند  که ویروس‌های آنفولانزا هستند و اکنون واکسن این ویروس‌ها هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه تقریباً هر کودک به طور متوسط سالیانه به  شش یا هشت نوع ویروس مبتلا می‌شود، افزود: وقتی که کودک به این ویروس‌ها مبتلا شد نسبت به آن ایمنی پیدا می‌کند و معمولاً تا آخر عمر به ویروس‌هایی که مبتلا شده دیگر دچار نمی‌شود.

به گفته مصطفوی، گروه بالغین به دلیل اینکه در سنین کودکی به بسیاری از این ویروس‌ها مبتلا شدند معمولاً دو تا چهار بار مبتلا می‌شوند. بنابراین کودکانی که در سن پایین‌تر بسیار سرما می‌خورند در سنین بالاتر کمتر دچار بیماری سرماخوردگی می‌شوند.

فوق تخصص عفونی کودکان تاکید کرد: کودکانی که به مهد کودک می‌روند احتمال دارد در طول یک سال تا ۱۲ بار دچار سرماخوردگی شوند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی به دلیل تنوع ویروس‌ها مشکل است، افزود: تعداد زیادی ویروس در مخاط بینی و در چشم‌های کودک مبتلا به سرماخوردگی وجود دارد و چنانچه این فرد عطسه کند تعداد زیادی ویروس در محیط پخش می‌کند که می‌تواند بی‌واسطه و مستقیم وارد بینی فرد دیگری شود.

مصطفوی تصریح کرد: معمولاً هر عطسه تا حدود یک متر می تواند ویروس را منتشر کند؛ این ویروس روی سطح اشیاء مانند میز، نیمکت و دیوار تا چند ساعت زنده می‌ماند و اگر فرد دیگری به این اشیاء دست بزند ویروس وارد دست و بدن او می‌شود، با انتقال ویروس‌ها بیشترین میزان واگیری بیماری سرماخوردگی در همان سه یا چهار روز اول اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: ویروس‌ها بین سه الی چهار روز در مخاط بینی کودک مبتلا می‌ماند اما رفته رفته از تعداد این ویروس‌ها کاسته می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ماسک زدن کودک سالم برای حضور در مدرسه ضروری نیست، اضافه کرد: اما فردی که مبتلا به ویروس است باید  از ماسک استفاده کند تا این بیماری به دیگر دانش آموزان انتقال پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به بیماری سرماخوردگی بایستی کمتر به سطح اشیاء در مهد کودک‌ها و مدرسه دست بزنند و در مهد کودک شستن مرتب دست‌های بچه‌ها و سطح اشیاء و اسباب بازی‌ها با مواد ضد عفونی کننده یا آب در اولویت قرار گیرد.

کد خبر 361728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.