۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
دزدها به چه می اندیشند...

ماجرا یک اتفاق ساده است، شاید همه ما هر روز و هرروز تجربه‌اش کنیم اما این بار شاید قدری از عادت ناخودآگاهانه هرروزمان قدری خجالت زده شویم و صندلی قضاوت را خالی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در میانه واپسین نفس‌های تئاتر، همان جایی که هنرمندان تمام تلاششان را می‌کنند تا این هنر را حفظ کنند و در میان مشکلات اقتصادی و نبود حمایت از تئاتر و اجراهای کوتاه و گاهی غیر اصولی، تماشای برخی از تئاترها شاید شگفت‌زده‌تان کند و تا ساعت‌ها شما را در اندیشه باید و شدش غرق کند. تئاتر "دزدها به چه می‌اندیشند" یکی از همین تئاترها است که شما را در در جایگاه قضاوت، نخست برای بازیگران و سپس برای خودتان قرار می‌دهد.

پویان عطایی کارگردان نمایش "دزدها به چه می‌اندیشند" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص این تئاتر اظهار کرد: روند اجرایی و تمرینات تئاتر "دزدها به چه می‌اندیشند" نزدیک به یک ماه و نیم زمان برد و پس از آن با حمایت خانه هنر حوزه هنری در فضای تماشاخانه ماه که یکی از سالن‌های تازه تاسیس اصفهان است اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای این تئاتر فضایی مدرن است، افزود: همه افراد جامعه با این فضا درگیر شده‌اند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که با چنین محیطی درگیر نیست. این نمایش مقوله‌های قضاوت و شهر نشینی را به صورت جدی دنبال می‌کند. ما انسان‌ها به صورت مداوم یا قضاوت می‌کنیم با قضاوت می‌شویم. این معضلی است که همه ما گرفتار آن هستیم.

کارگردان تئاتر "مثل سوسوی یک فانوس آویخته" در ادامه با توضیح در خصوص قضاوت در زندگی روزمره، گفت: در زندگی روزمره تقریبا هرروز یا قضاوت می‌کنیم و یا مورد قضاوت قرار می‌گیریم بسیاری از این قضاوت‌ها اشتباه است. این مسئله یکی از معضلات زندگی شهر نشینی و امروزی است. این مسائل باعث ایجاد دغدغه برای من و اجرای این تئاتر بود.

عطایی با اشاره به دریافت بازخورد خوب از تئاتر "دزدها به چه می‌اندیشند" اظهار کرد: این تئاتر برای مخاطبان خاص و عوام پیام دارد و تئاتری نیست که فقط برای مخاطب خاص طراحی شده باشد. خوشبختانه در شب‌هایی که این تئاتر اجرا داشته مخاطبان راضی بوده‌اند و با استقبال خوبی روبه‌رو شدیم اما برخی شب‌ها برای ۲۰ نفر اجرا داشته‌ایم و این خوب نیست. معمولا در تئاترها به شب‌های پایانی که نزدیک می‌شویم تماشاگران بیشتری برای دیدن کار می‌آیند و گاهی بیش از ظرفیت سالن تماشا چیان را در سالن جای می‌دهیم اما به طور معمول در روزهای نخست هفته با استقبال کمی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به اجرای تئاترهای اصفهان در ده الی ۱۵ شب، تصریح کرد: تئاتر باید در شهر زنده و برقرار باشد و مدت طولانی تماشاگر را به تماشای تئاتر بیاورد. بخشی از هزینه‌هایی که برای اجرای یک تئاتر می‌شود توسط فروش بلیط بازگشت می‌شود. فرد یک خوراکی را برای مدت کوتاهی مصرف می‌کند، اما مخاطبان تئاتر ساعت‌ها با یک تئاتر زندگی می‌کنند و مفهوم آن را در مغز خود کنکاش می‌کنند. این مسئله باید برای مردم اصفهان و افراد تئاتر و هنرمندان جا بیافتد که از تئاتر حمایت کنند و تماشای آن را به شب‌های آخر موکول نکنند.

کارگردان تئاتر "خواب تلخ" با اشاره به تجربه خود در همکاری با نسل جدید وارد شده به تئاتر گفت: متاسفانه نسل جدیدتر می‌خواهند "غوره نخورده مویز شوند". باید ابتدا از نقش‌های کوچک شروع کنند و پس از این که استعداد و توانایی خود را نشان دادند به مراحل بالاتر برسند. اگر از ابتدا یک نقش اصلی بازی کنند، بازیگر و کارگردان در نابودی این بازیگر سهیم‌اند. در برخی از تئاترها از بازیگران جوان استفاده کرده‌ام و گاهی نتیجه مطلوب را به دست آورده ام و گاهی خیر.

عطایی با بیان اینکه تئاتر "دزدها به چه می‌اندیشند" تئاتر سومی است که در تماشا خانه ماه اجرا می‌شود، گفت: امیدوارم هرچه زودتر تابلو تماشاخانه ماه نصب شود تا مردم بدانند که در این منطقه یک تماشاخانه بر قرار است و در آن تئاتر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از الفاظ نامناسب در تئاتر، افزود: متاسفانه ما می‌خواهیم به هر بهانه‌ای تماشاگر را بخندانیم. اگر تئاتر را به شکل واقعی و درستش به مردم نمایش دهیم، نه تنها لذت می‌برند بلکه مشتری همیشگی شما می‌شوند و نیازی به تئاتر سخیف نیست تا با الفاظ زشت و رکیک تماشاگر را بخندانید. اگر آن تئاترها حذف شوند و تئاتر واقعی و قوی به مردم ارایه شود آنها به تئاتر علاقمند می‌شوند و به سمت تئاترهای سخیف نمی‌روند و در نهایت فرهنگ سازی اتفاق می افتد.

کارگردان تئاتر "پیر-آهن" افزود: بخشی از این وظیفه به عهده کارگردانان و اهالی هنر و بخشی دیگر به عهده اداره ارشاد است تا به تئاترهای سخیف اجازه اجرا ندهند. تماشاگر هر آنچه را تماشا کند سلیقه‌اش به سمت آن موضوع متمایل می‌شود. در تئاتر "دزدها به چه می‌اندیشند" نیز در دو بخش مختلف از حرف ناسزا استفاده می‌شود و برای نمایش دادن شخصیت‌هایی از این دست است.

به گزارش ایمنا، تئاتر "دزدها به چه می‌اندیشند" هرشب ساعت ۱۹ تا ۷ دی ماه در تماشاخانه ماه واقع در گذر سعدی روی صحنه خواهد رفت.

کد خبر 361670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.