فشار افکار عمومی بر سازمان ملل نتیجه بخش بود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکره بین دولت مستعفی یمن و حوثی‌ها یک پیروزی مقدماتی به شمار می آید و سازمان ملل به واسطه فشار افکار عمومی تلاش کرد تا به یک توافق نسبی برای قحطی و گرسنگی یمنی‌ها دست پیدا کند.

پیر محمد ملازهی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به توافق اخیر طرف‌های یمنی در سوئد اظهارکرد: صلح در یمن مسئله‌ای پیچیده است؛ چرا که توازن قدرت بین دولت عبدربه منصور هادی با حوثی‌ها به هم خورده و در وضعیت کنونی هیچ کدام توان حذف طرف مقابل را ندارند، از طرفی هم عربستان و متحدانش نتوانسته اند در این درگیری کار را از طریق نظامی پیش ببرند.

وی با بیان اینکه یک نوع بن بست در این رابطه ایجاد شده است، گفت: هر چند عبدربه منصور هادی همچنان مایل به افزایش قدرت و تضعیف حوثی‌ها است، اما در مقطع کنونی حوثی‌ها و دولت مستعفی یمن به یک واقع بینی رسیده‌اند و به دنبال این هستند که قدرت خود را تثبیت کنند. بنابراین هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه این مسیر فاجعه‌ای بزرگ را به لحاظ انسانی به وجود می آورد.

ملازهی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر سازمان ملل نیز نه تنها در خصوص بحران یمن هشدار جدی داده و خطر قحطی و گرسنگی را بسیار جدی عنوان کرده، بلکه از سوی افکار عمومی نیز برای انجام یک اقدام جدی در این زمینه تحت فشار قرار گرفته است.

 این کارشناس خاورمیانه با اشاره به اقدام سازمان ملل، تصریح کرد: ابتکار سازمان ملل این بود که دو طرف درگیر در جنگ یمن را پای میز مذاکره در سوئد آورد و به یک نتیجه مقدماتی در این مرحله رساند، از جمله اینکه تبادل زندانی بین آنها انجام بگیرد، آتش بس در  الحدیده برقرار شود و نیروهای سازمان ملل در این شهر بحران زده مستقر شوند تا مسیر کمک‌های خارجی به یمن باز شود.

وی با بیان اینکه تضعیف موقعیت عربستان در منطقه، در کوتاه آمدن منصور هادی و رضایت وی به مذاکره بی‌تاثیر نبوده، یادآور شد: بعد از قتل خاشقچی در استانبول و با فشاری که به بن سلمان آمد و مشخص شد که وی متهم اصلی است، موضع عربستان تا حدی تضعیف شد و این امر بر وضعیت جنگ یمن هم اثرگذار بود، اما اینکه برخی گمان می‌کنند بن سلمان جایگاه سلطنت را از دست داده و تضعیف عربستان در منطقه تنها عامل موفقیت مذاکرات صلح یمن است، تحلیل درستی نیست؛ چرا که عوامل متعددی در  این مسأله دخیل بوده است.

به گزارش ایمنا، مذاکرات طرفهای یمنی‌ در سوئد روز پنج‌شنبه-۲۲ آذرماه- تحت نظارت سازمان ملل خاتمه یافت و هر دو طرف بحران بر آتش‌بس در شهر الحدیده در غرب یمن، کاهش تنش در شهر تعز در جنوب این کشور و برگزاری دور جدید مذاکرات در ماه ژانویه توافق کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز پس از این توافق اظهار کرد، سازمان ملل نقش اصلی در بندر الحدیده که اکثر کمک‌های انسانی و مواد غذایی از آن گذرگاه برای میلیون‌ها یمنی وارد می‌شود، ایفا خواهد کرد.

کد خبر 361517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.