برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، بن‌بست نخست‌وزیر انگلیس

در حالی‌ که شانس موافقت پارلمان انگلیس با توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا دولت «ترزا می» تقریباً به صفر رسیده و همه درها به روی نخست وزیر بسته شده است، بحث برگزاری مجدد همه‌پرسی به عنوان یکی از مؤثرترین گزینه‌ها برای پایان دادن به هرج‌ و مرج سیاسی در این کشور مطرح است.

به گزارش ایمنا، پس از تلاش ناموفق نخست‌وزیر انگلیس در نشست شورای اروپا برای بهبود توافقنامه برگزیت، «امبر راد» وزیر کار و از نزدیکان «ترزا می» روز شنبه در یادداشتی که نشریه «دیلی میل» آن را منتشر کرد، هشدار داد که برگزیت قفل ‌شده و رأی منفی نمایندگان، کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وی به لزوم یافتن راه‌حلی تأکید کرد که به دنبال آن نمایندگان پارلمان از توافقنامه برگزیت حمایت کنند و افزود: باید اقدام متفاوتی انجام دهیم؛ کاری که در عالم واقع صورت می گیرد، اما در دنیای سیاست، نامأنوس است. بایستی با سایر [احزاب سیاسی] تعامل کنیم و برای کسب حمایت از توافقنامه برگزیت اجماع ایجاد کنیم.

رهبران اروپا می‌گویند؛ توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که ماه گذشته پس از نزدیک به دو سال مذاکرات نفس‌گیر میان انگلیس و اتحادیه اروپا به تأیید ۲۷ کشور اروپایی رسید، قابل‌ مذاکره نیست.

«ترزا می» بایستی این توافق را به تأیید پارلمان کشورش برساند تا پس از تنفیذ ملکه، به قانون تبدیل شود. او از ترس شکست در پارلمان، رأی‌گیری درباره این توافق را به مدت یک ماه به تعویق انداخت و همین امر، سبب شد تا هم‌حزبی‌های او صلاحیت رهبری وی را به چالش بکشند.

«می» در جریان رأی‌گیری درون‌حزبی موفق شد رأی اعتماد هم‌حزبی‌های خود را به دست آورد، اما وعده داد که به نگرانی ۳۷ درصد از نمایندگانی که به وی رأی عدم اعتماد دادند، توجه کند.

وی، پنجشنبه گذشته برای دیدار با رهبران اروپا به بروکسل سفر کرد تا ضمانت‌های بیشتری را برای جلب رضایت نمایندگان کشوری کسب کند. با این ‌حال، طرف اروپایی با تکرار موضع قبلی خود حاضر شد برای شفاف‌سازی بیشتر، گام‌هایی را بردارد. بسیاری از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر نگران هستند طرح موسوم به «بک استاپ» که برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت در ایرلند شمالی در توافقنامه دیده ‌شده، انگلیس را برای همیشه در قواعد تجاری اروپا اسیر کند.

اینک که همه درها به روی نخست‌وزیر بسته ‌شده و احتمال موافقت پارلمان با توافقنامه برگزیت تقریباً منتفی به نظر می‌رسد، ناظران و حتی تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه بر این باورند که قفل برگزیت تنها به دست رأی مردم باز خواهد شد.

در حالی‌که برگزاری مجدد همه‌پرسی سر زبان‌ها افتاده، اصلی‌ترین چالش این روزهای تحلیلگران، پرسشی است که به رأی مردم گذاشته خواهد شد. در واقع برای اینکه برگزاری همه‌پرسی جدید در فاصله کمتر از سه سال از همه‌پرسی قبلی توجیه‌پذیر باشد و طرفداران برگزیت را به خیابان نکشد، گزینه‌هایی مانند الف) خروج از اتحادیه اروپا مبتنی بر توافقنامه دولت، ب) خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا و ج) توقف روند خروج از اتحادیه اروپا، ازجمله پرسش‌هایی است که تحلیلگران در طرح همه‌پرسی پیش رو، پیشنهاد می‌کنند.

در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (سوم تیرماه ۱۳۹۵) ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آنان به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

منبع:ایرنا

کد خبر 361516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.