دیپلمات‌های ۲۰۰ کشور بر سر نحوه اجرای توافق جوی پاریس توافق کردند

منابع خبری بامداد یکشنبه از توافق دیپلمات‌های چندین کشور بر سر نحوه اجرای توافق جوی پاریس خبر داده‌اند.

به گزارش ایمنا، دیپلمات‌های حدوداً ۲۰۰ کشور بامداد یکشنبه (به وقت تهران) به توافقی دست یافتند که نحوه اجرای مفاد توافق جوی پاریس را مشخص می‌کند. 

 نیویورک‌تایمز نوشته این توافق که بعد از مذاکرات فشرده به دست آمده تمامی کشورهای دنیا را ملزم به پیروی از مجموعه‌ای از ملاک‌ها برای اندازه‌گیری گسیل‌های گازهای موثر در گرمایش زمین و ارائه مفصل سیاست‌های خود در زمینه آب و هوا ملزم می‌کند.

در این توافق همچنین از تمامی کشورها خواسته شده اقدامات خود را برای کاستن از گسیل میزان این گازها قبل از دور تازه گفت‌وگوها در سال ۲۰۲۰ تشدید کنند. 

به علاوه، از کشورهای ثروتمندتر خواسته شده با صراحت بیشتری مشخص کنند قرار است به کشورهای فقیرتر چه کمک‌هایی در زمینه نصب سامانه‌های تولید انرژی پاک یا مقابله با بلایای طبیعی ارائه کنند.

این توافق همچنین قرار است به استقرار فرایندی منجر شود که به موجب آن کشورهایی که قادر به برآورده کردن اهداف خود در زمینه گسیل‌ گازهای گلخانه‌ای نیستند می‌توانند از سایرین درخواست کمک کنند.

توافق جوی پاریس در سال ۲۰۱۵ با هدف با کاهش تدریجی مصرف سوخت های فسیلی- نفت و گاز و ذغال سنگ - و جلوگیری از افزایش میانگین حرارت زمین به بالاتر از از دو درجه سانتیگراد امضا شد.

 «کنفرانس آب و هوایی کاتوویتس لهستان» (COP 24) که از دو هفته پیش آغاز شد قرار بود جمعه به پایان برسد، اما به دلیل اختلافات میان کشورها تا کنون به طول انجامید.

  به نوشته نیویورک‌تایمز دفاع دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا که گفته قصد دارد از توافق پاریس خارج شود در این مذاکرات از مصرف سوخت‌های فسیلی مذاکرات را در معرض خطر شکست قرار داد.

 دولت آمریکا اختلافاتی هم با چین داشت. پکن پیشنهاد کرده بود قواعد گزارش‌دهی برای کشورهای در حال توسعه متفاوت باشد، اما آمریکا خواستار آن بود که برای تمامی کشورها قواعدی سخت‌گیرانه در زمینه گزارش میزان گسیل گازها در نظر گرفته شود.

این توافق به صورت یک کتاب چندصد صفحه‌ای به مذاکره‌کنندگان کشورهای حاضر در کنفرانس کاتوویتس تحویل داده شد. طرف‌های توافق پاریس باید با استفاده از دستورالعمل‌های این کتاب، تعهدات خود را اجرایی کنند.

منبع: فارس

کد خبر 361514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.