کابوس‌های دنباله دار را جدی بگیرید

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: کابوس دیدن مقطعی است اما اگر این وضعیت دنباله دار شود شخص باید تحت درمان قرار گیرد.

فرشته شکیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه زمانی که سیستم بدن در حالت طبیعی نباشد و خون کافی به مغز نرسد، پیام‌هایی از بدن دریافت می‌کند که منجر به  کابوس دیدن می‌شود، اظهار کرد: وضعیت فیزیولوژیک بدن در کابوس دیدن تاثیرگذار است؛ فشار خون بالا، چربی بالا، ریتم نامنظم قلب و مصرف غذاهای چرب به قلب و ریه فشار می‌آورد و بدن در وضعیت نامناسب قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال شخصی که دچار تنگی نفس است احتمالاً رؤیایی مرتبط با این موضوع را می‌بیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بی‌خوابی انواع متفاوت دارد، ادامه داد: ممکن است  فرد در طول خواب چند بار بیدار شود یا فردی به دلیل کابوس‌های شبانه بی خواب شود؛ این دو موضوع کاملاٌ متفاوت است.

وی با بیان اینکه کابوس دیدن مقطعی است اما اگر این وضعیت دنباله‌دار شود شخص باید تحت درمان قرار گیرد، اضافه کرد: اتفاقاتی که برای فرد در روزهای گذشته افتاده یا نگران وقوع آن در آینده است، منجر به کابوس شبانه و رویای ترسناک می‌شود.

شکیبایی اضافه کرد: همچنین کابوس به دلیل اتفاقات ناخوشایند گذشته که بر ذهن فرد تأثیر ناگوار گذاشته نیز رخ می‌دهد، به عنوان مثال اگر شخصی در زلزله، سیل یا جنگ به صورت نامتعارف ‌عزیزان خود را از دست بدهد، امکان دارد که کابوس این موضوعات را ببیند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد افراد روز بعد، کابوس را به یاد نمی‌آورند، خاطرنشان کرد: کابوس در سنین هفت تا ۱۲ سالگی رخ می‌دهد و معمولاً در پسران شایع‌تر از دختران است. البته علت شایع بودن بین پسران مشخص نیست.

 فلج خواب، جن زدگی نیست

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به فلج خواب گفت: احساس فلج در هنگام خواب نشان دهنده جن‌زدگی نیست و این موضوع  از نظر علمی جایگاهی ندارد؛ بلکه فرد دچار اختلال فلج خواب شده و هیچ ارتباطی با کابوس شبانه ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: عدم هماهنگی بین سیستم اعصاب مرکزی تنظیم کننده خواب موجب اختلال فلج خواب می‌شود که در این حالت ذهن بیدار است اما بدن در حالت خواب است و به سیستم بدن آسیب وارد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در اختلال فلج خواب وقتی فرد از خواب بیدار می‌شود توانایی حرکت دادن بدن را به صورت ارادی ندارد، گفت: این فرد معمولاً وحشت زده می‌شود و در قفسه سینه احساس سنگینی کرده و حتی توانایی تولید صدا ندارد.

شکیبایی ادامه داد: این اختلال در افراد شایع نیست. گرچه بدن همه افراد  در مرحله‌ای از خواب دچار فلج می‌شود که این مرحله ۲۵ درصد خواب شبانه را تشکیل می‌دهد، اما در حالت عادی افراد در هنگام فلج بدن از خواب بیدار نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: اضطراب، مصرف غذاهای سرد و افسردگی ممکن است افراد را دچار فلج خواب کند، اما وقتی افسردگی و اضطراب در این افراد برطرف می‌شود، اختلال فلج خواب نیز از بین می‌رود.

کد خبر 361511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.