دلایل تمایل زنان سیستان و بلوچستان به زایمان خانگی

استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی زاهدان گفت: رفتار نامناسب کادر درمانی و گرفتن حق انتخاب برای انتخاب پزشک و ماما تعداد زایمان‌های خانگی در سیستان و بلوچستان را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا مودی در سیمنار "ازدواج کودکان با رویکرد پزشکی، فرهنگی و سیاست‌گذاری" که با همکاری انجمن انسان شناسی ایران در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته حدود ۱۲ درصد از زایمان‌ها در استان سیستان و بلوچستان یا در خانه انجام می‌گیرد یا هنگامی که مادر در حال انتقال به بیمارستان است، فارغ می‌شود.

 وی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید آنچه را که مادران از زایمان‌ها توقع دارند در بیمارستان‌ها فراهم کند تا زنان کمتر به زایمان در منزل تمایل داشته باشند.

استاد یار دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی زاهدان گفت: همیشه این سوال برای من و همکارانم وجود داشت که چرا زمانی که دولت خدمات و امکانات رایگان از جمله پزشک، محیط بهداشتی و غیره فراهم می‌کند، باز هم بسیاری ریسک‌ها و مشکلات زایمان در خانه راه به جان می‌خرند و به استفاده از این خدمات تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: بیشترین عاملی که در این راستا نقش داشته است، عوامل فرهنگی و تجربه زایمان در بیمارستان بوده است که به عدم تمایل زایمان در بیمارستان منجر می‌شده است.

مودی تصریح کرد: در گفت‌وگو با گروهی از زنان استان سیستان بلوچستان برخی افراد زایمان در بیمارستان را صرفا برای افرادی مناسب می‌دانستند که بیمار هستند و یا در فرایند بارداری و زایمان آن‌ها مشکلی وجود دارد، در نتیجه وقتی از نظر فشار خون، وضعیت جنین و ... مشکلی وجود نداشت دلیلی برای زایمان در بیمارستان نداشتند. برخی به نامناسب بودن اتاق‌های بیمارستان مانند شلوغ بودن اتاق زایمان، نبودن امکان حضور همسر  و نبود حریم خصوصی و پرده بین تخت‌ها را عامل مهمی می‌دانستند.

وی ادامه داد: رفتار نامناسب کادر درمانی به ویژه کتک زدن و استفاده از الفاظ تحقیر آمیز در طول زایمان، نداشتن حق انتخاب یک پزشک و مامای ثابت، نبودن حمایت روانی هنگام زایمان و تنها گذاشتن آن‌ها هنگام زایمان طبیعی از دیگر دلایل تمایل زنان سیستان و بلوچستان به زایمان در خانه است.

استاد یار دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی زاهدان افزود: برخی از مصاحبه شوندگان گفته‌اند که در بیمارستان‌ها صرفا به دلیل آموزش دادن پزشکان و اینترنها و یا کسب درآمد، آن‌ها را به عمل سزارین وا می‌دارند؛ عمل‌هایی که در بسیاری از موارد نیازی به انجامشان نیست. از آن‌ها در کلینیک‌ها پول عمل می‌گیرند و آن‌ها را در بیمارستان جراحی غیر ضروری می‌کنند!

وی گفت: مواردی هم بوده که شخصی زایمان قبلی اش سزارین بوده اما اینبار قصد زایمان طبیعی دارد، اما پزشک در بیمارستان زیر بار نمی‌رود، اینجا جز زایمان در خانه و کمک گرفتن از ماما محلی گزینه دیگری باقی نمی‌ماند.

مودی ادامه داد: بیشترین دلیل مرگ و میر مادران و سقط جنین در سیستان و بلوچستان در بین مادرانی است که تنها ۱۵ یا ۱۶ سال سن داشتند.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های مناسب در این راستا با تاکید بر تامین خواسته‌های مادران در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: ادو مرکز Safe Delivery Post یا همان Birth Center در استان که به صورت شبانه‌روزی به مادران هنگام زایمان خدمات ارائه می‌کند. در استان ایجاد شده که چنین مرکزی در هیچ استان دیگری وجود ندارد.

کد خبر 361500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.