مسئولیت خرید گندم به تعاونی روستاها بازگردد

نماینده مرکزی در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از عملکرد دولت در محدود کردن تعاونی های روستایی گفت: دولت خرید تضمینی یا توافقی گندم را برای تعاونی های روستایی آزاد گرداند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها حسام الدین شهیدی ضمن تشریح وظایف کارکری تعاونی‌های روستایی اظهار کرد: وظیفه شرکت ها تعاونی خدمات رسانی به کشاورزان روستایی است به این صورت که سم، کود، بذر و مایهتاج مورد نیاز کشاورزان روستایی را تامین می کنند و در نهایت روستائیان با فروش محصولات خود به شرکت های تعاونی هم سود می برند و هم بدهی خود در قبال خرید بذر، کود، سموم و ... را پرداخت می کنند. بنابراین از این نظر تاکنون کارایی خوبی در کشور داشته است.

شهیدی با بیان اینکه دولت در حال حاضر شرکت های تعاونی را محدود کرده است بیان کرد: در طرح جدید خرید گندم دولت مسئولیت خرید این محصول را به سازمان غلات واگذار و تعاونی ها را از خرید هر گونه محصول منع کرده است. و این مسئله سبب ساز مشکلات زیادی شده است.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان ها ادامه داد: در این طرح هم کشاورز ضرر می کند و هم علت وجودی تعاونی ها زیر سوال می رود. چرا که بسیاری از کشاورزان روستایی خرده پا هستند و محصولاتشان بسیار اندک است و اگر بخواهند آن را به سیلو ها تحویل دهند باید کرایه بار بدهند و در مجموع محصول اندک آنها ارزش حمل و نقل در مسیر های طولانی را ندارد و از طرفی دیگر تا کنون که کشاورزان مایهتاج خود را به صورت غیرنقدی می خریدند و در زمان برداشت بدهی خود را محصول پرداخت می کردند اکنون باید در ابتدا پول را پرداخت نمایند که از عهده بسیاری از آن ها ساخته نیست.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی شهرستان نوبران افزود: تعاونی ها نیز از این تصمیم متضرر می شوند. بخش زیادی از درآمد تعاونی های روستایی خرید گندم بود که می توانستند از آن بذر تولید کنند و یا با فروش آن بخشی از هزینه های خود را تامین نمایند اما با این وجود دور نیست که شرکت های تعاونی در سراسر کشور ورشکسته شوند و رو به تعطیلی بروند.

وی از دولت خواست تا مسئولیت خرید گندم را به تعاونی ها بازگرداند و تاکید کرد: در این صورت کشاورزان به آسانی می توانند در روستای خود محصولاتشان را به فروش برسانند و تعاونی ها حجم مناسبی از گندم را به سیلوها تحویل دهند. از این رو درخواست داریم خرید توافقی گندم برای تعاونی های روستایی را آزاد بگذارند و اگر هم امکان چنین تصمیمی وجود نداشت خرید تضمینی را بلامانع بدانند.

کد خبر 361484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.