مدیتیشن چه تاثیری بر شیوه یادگیری افراد دارد؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مدیتیشن بر چگونگی دریافت بازخوردهای افراد اثر گذاشته، شیوه یادگیری آن‌ها را تغییر می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی تحقیقات نشان می‌دهد مدیتیشن یک ابزار قدرتمند برای سلامت جسمی و روحی افراد است. اما محققان انگلیسی به تازگی یکی دیگر از مزایای مدیتیشن را کشف کرده‌اند، به گفته آن‌ها انجام تمرینات مدیتیشن شیوه یادگیری افراد را تغییر می‌دهد.

در بررسی‌های جدید محققان دانشگاه Surrey انگلستان، تاثیر نوع خاصی از مدیتیشن با نام "مراقبه  متمرکز" (focused attention meditation)  بر روند یادگیری افراد مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این شیوه از افراد خواسته می‌شود تا توجه خود را بر روی یک شیء یا یک موضوع مانند یک شمع یا تنفس خود معطوف کنند و این کار را برای مدت زمان معینی ادامه دهند.

به گفته برتران اپیتز، یکی از اعضای گروه تحقیق، مدیتیشن یک ابزار قدرتمند برای تقویت ذهن و جسم است و میزان استرس افراد را کاهش می‌دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اما آیا مدیتیشن باعث می‌شود ما مغز خود را گونه‌ای آموزش دهیم که با استفاده از تجربیات گذشته، بتواند مطالب را سریع تر فراگیرد؟ محققان دانشگاه Surrey مدعی هستند که پاسخ این پرسش مثبت است. آن‌ها یک گروه ۳۵ نفره متشکل از افرادی که تمرینات مدیتیشن انجام می‌دادند و افرادی که این نوع تمرینات را انجام نمی‌دادند مورد بررسی قرار دادند. 

در این بررسی شرکت کنندگان تصاویری را به صورت دوتایی مشاهده  و باید از میان آن‌ها گزینه‌ای را انتخاب می کردند که دارای پاداش باشد. نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان داد افرادی که تمرینات مدیتیشن انجام می‌دادند در مقایسه با دیگران، موفقیت بیشتری در انتخاب تصاویر درست و مرتبط دارند.

به گفته محققان اکنون بیش از دو هزار سال است که انسان به مراقبه می‌پردازد، اما مکانیزم عصبی این تمرینات هنوز ناشناخته باقی مانده است. محققان فعالیت مغز شرکت کنندگان را نیز در طول انجام تمرینات به شیوه موج‌نگاری مغزی (EEGs) ثبت کردند. فعالیت‌های الکتریکی مغز افراد نشان داد شرکت کنندگانی که تمرینات مدیتیشن انجام نمی‌دهند تمایل دارند که بیشتر احتمالات منفی یک موضوع را در نظر بگیرند، در صورتی که مدیتیشن باعث می‌شود افراد به دستیابی نتایج مثبت آن فکر کنند.

یافته‌های جدید حاکی است که انجام تمرینات منظم مدیتیشن بر سطح "دوپامین" که یک انتقال دهنده عصبی است اثر می‌گذارد. این انتقال دهنده عصبی بر تنظیم خلق و خوی افراد و همچنین میزان چالاکی آن‌ها تاثیر گذاشته و باعث می‌شود مراقبه‌گران نسبت به احتمالات منفی یک موضوع کمتر فکر کنند.

کد خبر 361467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.