نشانه‌های بیماری روز را بشناسید

متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد گفت: کبد چرب بیماری روز است و ۴۰ درصد از افراد جامعه مبتلا به این بیماری هستند.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه کبد چرب بیماری شایع در این روزگار است و تقریبا ۴۰ درصد از افراد جامعه مبتلا به این بیماری هستند، اظهار کرد: عدم توازن بین میزان دریافت کالری و سوزاندان کالری مهم‌ترین عاملی است که باعث چرب شدن کبد یک شخص می شود. یعنی افراد بیشتر از آنکه کالری را بسوزانند در حال دریافت آن هستند.

وی با بیان اینکه اضافه وزن، کم تحرکی و بی تحرکی و دریافت غذاهای کم فیبر پر کالری شایع‌ترین عامل کبد چرب هستند، افزود: جامعه به دلیل شیوع چاقی و اضافه وزن با بروز این بیماری و مشکلات آن رو به رو است.

متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: بایستی تحرک و مصرف مواد غذایی فیبر دار در بین افراد جامعه افزایش یابد و چناچه از سبد خانوار ایرانی دور نشوند به بیماری کبد چرب مبتلا نخواهند شد.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به کبد چرب در روزهای آغاز بیماری علایم خاصی ندارند، ادامه داد: ممکن است که بیمار  درد مختصری در ربع فوقانی راست شکم حس کند و یا دچار بی حالی و ضعف شود و معمولاً تا زمانی که کبد دچار آسیب جدی نشود هیچ گونه علایمی را ایجاد نمی‌کند.

شریفی یادآور شد: افرادی دارای اضافه وزن، دیابت و چربی خون مستعد کبد چرب هستند؛ علاوه بر این مصرف الکل و داروها نیز در بروز این بیماری موثر است، بایستی اشخاص در صدد بررسی این موضوع باشند و برای تشخیص کبد چرب خود به پزشک معالج مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص این بیماری با آزمایش خون و انجام سونوگرافی است، گفت: علاوه بر  این با استفاده از دستگاه پیشرفته تری به نام فیبرواسکن که امروزه در اصفهان قابل دسترس است می‌توان این بیماری را تشخیص داد که به دقت درصد و میزان چربی کبد و آسیب حاصل در اثر رسوب چربی در کبد را مشخص می کند و بر اساس آن پزشک می‌تواند برنامه درمانی برای بیمار داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: پیشگیری از این بیماری باید مورد توجه باشد ضمن اینکه انجام روزانه نیم ساعت ورزش‌های هوازی برای همه افراد امری ضروری است تا بتوانند به وزن ایده‌ال خود دست یابند.

وی با بیان اینکه مراجعه به متخصصان تغذیه جهت دریافت رژیم غذایی کم کالری برای این افراد الزامی است، تاکید کرد: بعد از مراجعه به متخصص تغذیه افراد تحت درمان دارویی قرارمی گیرند. کنترل دیابت،  فشار خون، چربی خون و رسیدن به وزن ایده آل باید در اولویت باشد تا افراد به راحتی بتوانند از بروز بیماری کبد چرب پیشگیری کنند.

کد خبر 361443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.