تمدن اسلامی گنجینه ارزشمند بشر است

دبیر علمی دومین همایش ملی انقلاب و تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن اسلامی با سابقه پرفراز و نشیبی که دارد گنجینه ارزشمندی از تجربه بشری پرورانده و می‌تواند این گنجینه را عرضه کند و جایگاه خوبی برای اندیشه در مورد معضلات جهانی بر اساس نگاه‌های اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالحسن فیاض انوش در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اکنون در سطح جهان بحث تمدن پژوهی و نگاه‌های تمدنی در تحولات مختلف جهانی جایگاه خود را پیدا کرده است، اظهار کرد: نگاه تمدنی عالی‌ترین سطحی است که مسائل جامعه بشری می‌تواند ذیل آن بررسی و تحلیل شود.

وی گفت: تمدن اسلامی با سابقه پرفرازونشیبی که دارد گنجینه ارزشمندی از تجربه بشری پرورانده و این گنجینه را جایگاه خوبی برای اندیشه در مورد معضلات جهانی بر اساس نگاه‌ اسلامی است.

دبیر علمی دومین همایش ملی انقلاب و تمدن نوین اسلامی ادامه داد: حرف و بحث فرا منطقه‌ای و فرا ایرانی شدن انقلاب اسلامی از همان ابتدایی شکل‌گیری مطرح بود. یعنی انقلاب فقط سطح منطقه را پوشش نمی‌دهد بلکه سخن و پیام جدیدی را برای بشریت عرضه می‌کند.

فیاض انوش تاکید کرد: هرچند که به طور یقین به واسطه اینکه پایگاه این انقلاب در ایران بود، انقلاب اسلامی ایران نام گرفت اما باید به خاطر داشت که قبل از آن انقلاب اسلامی بوده و مخاطبان آن فراتر از ایران و جامعه بشری هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهشگران و صاحب‌نظران جهان در زمان بروز انقلاب به این نتیجه رسیده بودند که انقلاب حرف جدیدی برای گفتن دارد، اظهار کرد: هیچ جامعه‌ای بدون ایده آل‌ها و آرمان‌های بلند با توجه به واقعیت‌های موجود نمی‌تواند آینده خوبی را برای خود تضمین کند، تمدن اندیشی اسلامی بر این نظر دارد تا با رصد کردن وضعیت و موقعیت ایران در منطقه و در سطح جهان مشکلاتی که به کشور و جهانیان وارد می‌شود را بررسی کند.

دبیر علمی دومین همایش ملی انقلاب و تمدن نوین اسلامی اضافه کرد: با بروز این اتفاق با کمترین آسیب و بیشترین دستاوردها فرصت خوبی برای ادامه راه فراهم می‌شود و می‌توان بخش بیشتری از جامعه بشری را از این دستاوردها بهره‌مند کرد.

فیاض انوش ادامه داد: هم اکنون شاهد تحولاتی در منطقه هستیم و در کشورهای اروپا و سایر مناطق جهان جنبش‌هایی از سال‌های قبل شروع شده است، به دلیل اینکه پیام این جنبش‌ها بشری بوده است می‌توان گفت این جنبش‌ها از انقلاب اسلامی الهام می‌گیرد.

وی با اشاره به دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی گفت: در سال ۹۵ اولین همایش در شیراز برگزار شد و دانشگاه اصفهان و برخی از دانشگاه‌ها در آن شرکت کردند، در همان سال ۹۵ دانشگاه اصفهان ماموریت پیدا کرد که دومین همایش را در سال ۹۷ مدیریت و برنامه‌ریزی کند و با استفاده از تجربیات همایش قبلی به سمت همایش جدید پیش رفتیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی انقلاب و تمدن نوین اسلامی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر چند نشست با حضور اندیشمندانی از تهران، قم و مشهد در دانشگاه اصفهان برگزار و پنج محور برای این همایش انتخاب شد.

فیاض انوش با اشاره به برگزاری همایش در اسفند ۱۳۹۷ خاطرنشان کرد: در حال حاضر فراخوان همایش در دانشگاه‌های مختلف منتشرشده است و علاقه‌مندان تا نیمه دوم بهمن‌ماه فرصت دارند مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

هم‌چنین، دبیر کل دومین همایش ملی انقلاب و تمدن نوین اسلامی گفت: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی ماندگار شود باید راه ایجاد تمدن نوین و پیشرفت‌های اساسی را هموار کنیم. برنامه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به این مسئله توجه دارد.

منتظر القائم ادامه داد: انقلاب اسلامی در راه ایجاد یک تمدن نوین حرکت می کند و مبانی فکری و سیاسی نوینی را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: امنیت سخت و محکم ایران مخالفت‌ها و مبارزاتی که با ایران وجود دارد نشان از استحکام قدرت سیاسی انقلاب اسلامی است. اما در راه نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاستی ها باید برطرف شود و با استفاده از راهبردهای دقیق و برنامه ریزی شده برای آینده، پایداری و استحکام اتقلاب اسلامی قدم برداریم.

دبیر کل دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی اضافه کرد: تغییر دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مقام معظم رهبری در راستای تمدن نوین اسلامی یک حرکت اساسی این همایش است.

دبیر کل دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی خاطرنشان کرد: معاونت پژوهشی دانشگاه و نهاد مقام معظم رهبری به طور مستقیم و گروه تاریخ، علوم اقتصاد و علوم سیاسی و گروه های مختلف مجموعه مدیریت و ریاست دانشگاه در روند برگزاری این همایش اقدامات موثری را برداشتند و مسیر از نظر آماده شدن برای برگزاری یک همایش علمی پر بارعلمی قوی  فراهم شده است و این همایش در ۱۵ اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

کد خبر 361441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.